کارآموزی در کشور آلمان

کارآموزی در کشور آلمان

کارآموزی در آلمان شما را برای زندگی کاری پیش رو آماده می‌کند و قابلیت استخدام شما بر اساس مهارت‌ها و تجربیاتی که شما را از سایر متقاضیان کار متمایز می‌کنند، بالاتر می‌برد. شما نه تنها تجربۀ کاری به دست خواهید آورد، بلکه چند وقتی نیز با فرهنگ آلمانی زندگی می‌کنید و با آن آشنا می‌شوید. زمانی که صرف زندگی با فرهنگ آلمانی می‌شود، چه فرهنگ آلمانی در سر کار و چه در جاهای دیگر، یک سواد فرهنگی برای شما به ارمغان خواهد آورد که از سوی بسیاری از کارفرمایان، به عنوان یک امتیاز برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

کارآموزی در آلمان

دورۀ تحصیلات دانشگاهی شما در کشور آلمان، به احتمال زیاد حاوی تعداد زیادی جلسات کارآموزی است که به شما یک آگاهی نسبی نسبت به مهارت‌های پیرامون یک شغل می‌دهد، اما هیچ کدام از این جلسات آزمایشی، قابل مقایسه با تجربۀ کار کردن در یک محیط کاری واقعی نیستند. به همین دلیل است که کارفرمایان بالقوه، به دنبال داوطلبان کاری هستند که تجربه‌های کاری مرتبطی با رشتۀ تحصیلی خود دارند؛ زیرا می‌دانند که این افراد، توانایی و قابلیت عملی کردن دانش خود را دارند.

 

 

کارآموزی در آلمان دقیقاً همان بخشی است که جنبۀ عملی تحصیلات دانشگاهی شما را کامل خواهد کرد و تاثیر بسیاری زیادی بر قابلیت استخدام‌پذیری شما خواهد گذاشت.

 

 

شرکت‌های ملی و بین‌المللی شناخته‌شدۀ بسیار زیادی در همۀ جای دنیا هستند که تمایل زیادی به استخدام دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوان و مشتاق دارند. زبان آلمانی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌ها در حوزۀ اروپاست؛ ضمن این‌که یکی از زبان‌هایی است که در بیشتر کشورهای دنیا آموزش داده و صحبت می‌شود. در واقع، زبان آلمانی یکی از چند زبان مطرح در زمینۀ تجارت جهانی است. به‌علاوه، فرهنگ، سنت‌ها و شیوۀ زندگی مردم آلمان به‌گونه‌ای است که ما را مطمئن خواهد کرد که کارآموزی در آلمان، برایمان تجربه‌ای خواهد بود که زندگی را به سمت خوب‌تر شدن سوق خواهد داد.

مقاله پیشنهادی : آوسبیلدونگ آلمان

کارآموزی در آلمان

دلایل انجام و مزایای کارآموزی در آلمان

تصمیم به انجام کارآموزی در محیط‌های کاری خارج کشوری، همیشه خوب است، اما همیشه باید به دنبال تجربیاتی بود که با اهدافی که برای خود و آیندۀ خود در نظر گرفته‌ایم، تناسب داشته باشند. برای این منظور، اولین سؤالی که همیشه باید قبل از هر کاری از خودمان بپرسیم این است که چرا این کشور به‌خصوص را برای انجام کارآموزی انتخاب کرده‌ایم.

برای بسیاری از افراد، دلیل این‌که می‌خواهند حتماً یک دورۀ کارآموزی در آلمان بگذارند، کاملاً واضح است. در واقع، همۀ این افراد چندین دلیل برای این کار دارند، که در ادامه برخی از آنها را بیان خواهیم کرد، دلایلی که شاید تا به حال، به ذهن شما خطور هم نکرده باشند.

 

  • گزینه‌های بی‌شمار: در بسیاری از کشورها، شما محدود به تنها چند گزینۀ کارآموزی هستید و مجبورید اهداف کارآموزی خود را با این گزینه‌ها هم‌سو کنید. اما در کشور آلمان، گزینه‌های کارآموزی بی‌شماری برای داوطلبان خارجی وجود دارد، پس شانس شما برای یافتن گزینه‌هایی که دقیقاً به دنبال آن هستید، بسیار بیشتر و بالاتر است.
 
  • شانس رسیدن به یک شغل دائم: این فرصت برای شما وجود دارد که کارفرمای آلمانی که دورۀ کارآموزی خود را با او گذرانده‌اید، تصمیم بگیرد شما را به‌عنوان یک کارمند تمام وقت استخدام کند. مطمئناً چنین تصمیمی از سوی کارفرما، به عملکرد و بازده کاری شما و برنامه‌های آیندۀ شرکت بستگی دارد، اما همچنان شانس شما برای رسیدن به یک کار تمام وقت در کشور آلمان بالاست.
 
  • یادگرفتن از بهترین‌ها: حتی اگر به یک شغل تمام وقت نرسید، کارآموزی در آلمان همچنان ارزش بالایی دارد. اقتصاد قدرتمند این کشور را متخصصان و رهبران تحصیل کرده و باتجربه حمایت می‌کنند و برای همین، شما با کارآموزی در کشور آلمان، این فرصت را به‌دست خواهید آورد که زیر نظر بهترین‌ها کار کردن را بیاموزید.
 

معمولاً شرکتی که در آن کارآموزی می‌کنید، یکی از کارمندان خود را مأمور می‌کند که عملکرد و نحوۀ کارکرد شما را در شرکت زیر نظر بگیرد و در صورت نیاز به شما مشاوره و راهنمایی بدهد. زمانی که شما صرف کارآموزی در آلمان خواهید کرد، قابلیت استخدام‌پذیری شما را بالاتر می‌برد؛ زیرا کارفرمایان بالقوه، ارزش کارآموزی شما را می‌‌دانند و همگی به این مسأله واقف هستند که شما با کارآموزی در آلمان مهارت‌هایی را به‌دست آورده‌اید که خواهان و ارزش زیادی در بازار‌های امروز دارند.

 

  • شرکت‌های شناخته شدۀ بین‌المللی: کشور آلمان به عنوان چهارمین اقتصاد قوی دنیا، موطن بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی شناخته شده است که در نتیجه باعث می‌شود شما شانس بسیار زیادی برای کسب تجربه‌های کاری ارزشمند داشته باشید.
 

شما بازخوردهای کاری از کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای دریافت خواهید کرد که این راهنمایی‌ها تاثیر قابل توجهی بر روی رشد کاری و حرفه‌ای شما خواهند داشت. علاوه بر این، اگر عملکرد کاری شما خوب باشد، شانس این را خواهید داشت که به عنوان یک کارمند دائم در شرکت محل کارآموزی خود استخدام شوید.

 

  • زبان آلمانی: از نظر آماری، زبان آلمانی پرگویش‌ترین زبان در قارۀ اروپاست. چندین میلیون نفر دیگر از افراد ساکن نقاط دیگر کرۀ زمین نیز به آلمانی صحبت می‌کنند.
 

اگر بتوانید در طول کارآموزی در آلمان، زبان رسمی این کشور را به خوبی یاد بگیرید، مطمئناً از درصد بالای استخدام‌پذیری خود لذت خواهید برد. علاوه بر این، یادگیری یک زبان جدید، حس خوبی در شما ایجاد می‌کند و شما قادر خواهید بود کتاب‌هایی را که به زبان آلمانی نوشته شده‌اند، مطالعه کنید.

 

  • تجربه‌ای منحصر به فرد: کارآموزی در آلمان مزایایی فراتر از یک تجربۀ کاری ساده دارد. این کشور، پیشینه‌ای بلند و غنی دارد و تنوع فرهنگی چشمگیری که در نتیجۀ آن به وجود آمده، در همۀ ابعاد زندگی روزمره در کشور آلمان نمود دارد.
 

مردم بسیاری با ملیت‌های مختلف، در صلح و آرامش و کنار هم، در کشور آلمان زندگی می‌کنند. درنتیجه شما این فرصت را خواهید داشت که با فرهنگ و سنن مختلف مردم کشورهای گوناگون آشنا شوید. طبیعت باصفای آلمان، مناظر بی‌بدیل و بسیاری از جاذبه‌های توریستی دیگر این کشور، ارزش دیدن و کاوش دارند.

 

علاوه بر دلایلی که در بالا به آنها اشاره کردیم، وقت‌شناسی، وظیفه‌شناسی و صداقت از جمله خصایصی هستند که در کنار آموختن کار، در محیط‌های کار آلمان در وجود شما نهادینه خواهند شد.

در ادامه، دربارۀ انواع کارآموزی در کشور آلمان صحبت خواهیم کرد.

دلایل انجام و مزایای کارآموزی در آلمان

انواع کارآموزی در آلمان

کارآموزی در کشور آلمان، سه نوع مختلف اصلی دارد:

 

  1. کارآموزی مقدماتی: کارآموزی قبل از دانشگاه
  2. کارآموزی داوطلبانه: در طول دورۀ کارشناسی در دانشگاه و مابین دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه
  3. کارآموزی اجباری: در طول تحصیل در دانشگاه، به عنوان یک واحد درسی
 

تفاوت اصلی بین انواع کارآموزی این است که در کارآموزی مقدماتی و داوطلبانه، میزان حقوق کارآموزی (در صورت وجود) ناخالص است، یعنی مالیات به آن تعلق می‌گیرد و از حقوق کم می‌شود؛ اما در مورد کارآموزی اجباری این‌گونه نیست و حقوق “خالص” به کارآموز پرداخت می‌شود. بر این اساس، برای کارآموزی‌های مقدماتی و داوطلبانه (خارج برنامۀ درسی)، شرکت باید حداقل دستمزد 8.84 یورو به ازای هر ساعت را برای کارآموز در نظر بگیرد و برای کارآموزهای اجباری (جزء برنامۀ درسی)، کارآموزی می‌تواند بدون حقوق باشد و یا دستمزد پرداختی به کارآموز، کمتر از حداقل دستمزد دریافتیِ تعیین شده باشد.

مقاله پیشنهادی : بلوکارت آلمان

پیش‌نیازها برای کارآموزی در آلمان

برای شهروندان اروپایی

پیدا کردن جایی برای کارآموزی، برای شهروندان اروپایی کار بسیار آسانی است. برای کارآموزی اجباری، شما باید یک قرارداد آموزشی که مابین مؤسسۀ آموزشی که در آن تحصیل می‌کنید و شرکت موردنظر خود، امضا و مهر شده ارائه دهید.

 

برای شهروندان غیراروپایی

اگر شهروند غیراروپایی هستید، کارآموزی در آلمان باید توسط سازمان استخدام دولت فدرال آلمان (Zentrale Auslands- und Fachvermittlung  (ZAV)) تأیید شود. در مورد افرادی که علاوه بر ملیت خارجی، شهروندی آلمان یا هر کشور دیگر اتحادیۀ اروپا را دارند هم عدم نیاز به تائیدیه صدق می‌کند.

 

کارآموزی در واقع تبدیل دانش آموخته‌شده به تجربه و مهارت کاری است. برای رسیدن به چنین جایگاهی در کشور آلمان که تحت آئین‌نامۀ استخدام برای کارآموزی (Beschäftigungsverordnung – BesvhV) تعریف شده است، تنها آن دسته از دانشجویان خارجی برای یک دوره کارآموزی کامل پذیرفته می‌شوند که در یک دانشگاه معتبر و تائید شدۀ خارجی پذیرفته‌شده و دست‌کم چهار ترم را با موفقیت در این دانشگاه گذرانده باشند. کالج‌ها یا دانشکده‌های فنی که دوره‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌کنند، جزء این دانشگاه‌ها نیستند.

 

همین شرایط برای موارد زیر نیز در نظر گرفته می‌شود:

 

  • برای برگه‌های آزمون (نمره‌ها/ دیپلم‌ها، رساله‌های دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • برای دوره آموزشی بالینی و پژوهش‌های رسالۀ دکتری
  • برای دانشجویان خارجی که در ابتدا در یک دانشگاه خارجی علوم کاربردی پذیرفته شده‌اند،‌ اما بعد یک ترم را به عنوان مهمان در دانشگاه‌های آلمان گذرانده‌اند. (ارائۀ مدرک اصلی ثبت‌نام الزامی بوده و کپی، فکس، ایمیل یا اسکن مدرک قبول نیست).
 

واحدهای کارآموزی دانشگاهی باید دست‌کم 12 طول بکشند. لازم نیست این 12 ماه کارآموزی یک‌سره باشد و می‌توان آن را به چندین قسمت تقسیم کرد و در کل دورۀ تحصیل پخش کرد.

حقوق کارآموزی، حداکثر مقدار پرداختی ممکن برای دانشجویان براساس قانون کمک آموزشی دولت فدرال (که BAfoG نام دارد) است. در حال حاضر حداقل مقدار پرداختی، 1360 یورو در ماه حقوق ناخالص در صورت حداکثر زمان کاری هفتگی 40 ساعت است. اگر کارآموزی دانشجو در یک شرکت بدون دستمزد باشد و یا دستمزد بسیار اندکی برای او در نظر گرفته شده باشد، یک تعهدنامۀ رسمی باید به ZAV ارائه شود که ثابت می‌کند دانشجو می‌تواند در طول دورۀ کارآموزی خود در کشور آلمان، از عهدۀ مخارج زندگی برآید. برای این کار، کارفرمای شما با ZAV تماس می‌گیرد و فرم‌ها و اطلاعات لازم را در این مورد درخواست می‌کند.

 

شما می‌توانید با فرستادن مدارک خود به کارفرما از قبل، به این رویه سرعت ببخشید. بعد از بررسی موفق مدارک، ZAV تائیدیۀ لازم را صادر می‌کند. این تائیدیه، یک سند رسمی با مهر ZAV است که به عنوان مدرکی مبنی بر اجازۀ استخدام در آلمان عمل می‌کند، زیرا دانشجویان خارجی تنها در صورتی اجازۀ کار (که شامل کارآموزی هم می‌شود) در کشور آلمان را دارند که اجازۀ سازمان استخدام دولت فدرال آلمان را کسب کرده باشند و این ZAV است که نمایندۀ دولت فدرال در این‌گونه موارد به‌شمار می‌رود. کارفرما این سند را دریافت کرده و به دانشجو می‌دهد تا در صورت نیاز، دانشجوی مورد نظر برای گرفتن ویزای کاری کشور آلمان اقدام کند.

پیش‌نیازها برای کارآموزی در آلمان

نحوۀ پیدا کردن مکانی برای کارآموزی در آلمان

نحوۀ پیدا کردن مکانی برای کارآموزی در آلمان

در حقیقت پیدا کردن جایی برای کارآموزی در آلمان، چندان هم سخت نیست زیرا منابع مفید بسیاری برای این کار وجود دارد. اما برای کسانی که برای پیدا کردن جایی برای کارآموزی در کشور آلمان مشکل دارند، بهترین گزینه مراجعه به دفاتر مهاجرتی و یا استفاده از منابع موجود در اینترنت و دنیای واقعی است. در زیر چند نمونه از این منابع معرفی شده‌اند:

 

  • دانشگاه محل تحصیل خودتان: اگر در آلمان دانشگاه می‌روید و یا تازه از یک دانشگاه در آلمان فارغ‌التحصیل شده‌اید، دانشگاه محل تحصیل شما، اولین منبع برای پیدا کردن جایی برای کارآموزی در شرکت‌های آلمانی خواهد بود.
 

معمولاً دانشگاه‌های آلمان، یک دفتر اختصاصی برای ارائۀ مشاورۀ کاری به دانشجویان خود دارند. این دفاتر ارتباطات وسیعی با شرکت‌های کارآموز‌پذیر محلی دارند و می‌توانند فهرست کاملی از موقعیت‌های کارآموزی را به شما عرضه کنند. همچنین در این دفاتر، به دانشجویان در مورد مناسب‌ترین محل برای آنها جهت کارآموزی مشاوره داده می‌شود؛ زیرا معمولاً اطلاعات آنها نسبت به شغل و موقعیت کارآموزی و آن‌چه که برای دانشجو مناسب‌تر خواهد بود از کارفرما و خود دانشجو بیشتر است.

 

کارکنان این قسمت از دانشگاه، می‌توانند در ترتیب دادن قرار ملاقات‌ها و مصاحبه‌های شما با یک کارفرمای مشخص نیز مفید باشند. مهم‌تر این‌که مشاوران شغلی می‌توانند با بیان نکات ارزشمند در مورد مصاحبه‌های کاری به شما در معرفی بهتر خود به کارفرمای احتمالی کمک کنند.

  • آژانس‌های اقامتی: آژانس‌های کارآموزی نیز یک منبع بسیار عالی برای پیدا کردن جایی برای کارآموزی در کشور آلمان هستند. تعداد این آژانس‌ها بسیار زیاد است و برخی از آنها، یک شبکۀ گسترده از برنامه‌های کارآموزی در آلمان در اختیار دارند.
 
  • جلسات معرفی مشاغل در دانشگاه‌ها: جلسات معرفی مشاغل که معمولاً در دانشگاه‌ها (یا دبیرستان‌ها) برگزار می‌شوند، فرصتی بسیار خوب برای ارتباط برقرار کردن شما با یک کارفرمای بالقوه هستند. معمولاً در این جلسات، نمایندگانی از شرکت‌های مختلف حضور دارند که موقعیت‌های بی‌شمار کارآموزی در شرکت‌های خود را با جزئیات دقیق به شما معرفی می‌کنند. در اغلب موارد، نمایندگان شرکت‌ها، اطلاعات شما را می‌گیرند و در صورتی که جای خالی برای کارآموزی باز شد، از طریق تلفن یا ایمیل با شما تماس خواهند گرفت.
 
  • تماس مستقیم دانشجوی جویای کارآموزی با کارفرمایان بالقوه: اگر هیچ‌کدام از موارد بالا کار نکرد، همیشه گزینۀ تماس مستقیم با کارفرما بر جای خود باقی است. بسیاری از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان، خودشان به دنبال موقعیت‌های کارآموزی موجود در کشور آلمان هستند و شما هم خودتان می‌توانید دست به کار شوید. هرچند که همچنان مراجعه به دفاتر مهاجرتی بهترین گزینه برای هر کسی خواهد بود.

آیا برای کارآموزی در آلمان به ویزا نیاز است؟

جواب این سؤال به ملیت شما بستگی دارد. اگر شهروند کشورهای اتحادیۀ اروپا یا کشورهای ناحیۀ EEA (منطقۀ اقتصادی اروپا) هستید، برای کارآموزی در آلمان، نیازی به ویزا ندارید. اما اگر شهروند کشورهای دیگری هستید، لازم است برای گرفتن ویزای آموزش/ کارآموزی کشور آلمان اقدام کنید.


مدارک لازم جهت درخواست ویزای کارآموزی در کشور آلمان:

 

  • پاسپورت معتبر
  • مجوز کار در آلمان
  • دعوت‌نامۀ کارفرمای آلمانی
  • بیمۀ سلامت
  • مدرک تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی
  • اثبات داشتن جایی برای زندگی در آلمان
 

توصیۀ ما این است که از طرح بیمۀ سلامت برای محصلین و کارآموزان در کشور آلمان، مانند EDUCARE24 استفاده کنید که هر آن‌چه را که شما از نظر سلامت در کشور آلمان به آن احتیاج پیدا خواهید کرد را پوشش می‌دهد و گران‌قیمت هم نیست.


شما باید به مسئولین صدور ویزا ثابت کنید که می‌توانید دست‌کم از عهدۀ یک سال مخارج زندگی در آلمان برآیید. اگر کارآموزی شما بدون دستمزد است و یا تمام هزینه‌های زندگی شما در آلمان را پوشش نمی‌دهد، لازم است یک حساب بانکی بلوکه شده در یکی از بانک‌های آلمان باز کنید.

جمع بندی

این نکات مهم در مورد کارآموزی در آلمان را به خاطر بسپارید:

 

اول: اهمیت کارآموزی برای آلمانی‌ها رفته‌رفته بیشتر می‌شود و برای همین کارآموزی در یک یا چند شرکت در زمان تحصیل یا بعد از آن، برای بسیاری از رشته‌های دانشگاهی اجباری شده است.

 

دوم: به کارآموزان در آلمان ممکن است موقعیت‌های کارآموزی بدون حقوق پیشنهاد شود، اگر دورۀ کارآموزی آنها بیشتر از سه ماه طول نکشد. کارآموزی‌های بدون حقوقی که بیشتر از سه ماه طول بکشند، جزء اجباری از یک برنامۀ تحصیلی هستند و انواع دیگر کارآموزیِ بیشتر از سه ماه، حتماً با حقوق هستند. در واقع کارآموزانی که بیشتر از سه ماه کارآموزی می‌کنند و این کارآموزی بخشی از برنامۀ تحصیلی آنها نیست، باید حداقل دستمزد تعیین شده در قانون کار کشور آلمان برای کارآموزان را برای تمام طول دورۀ کارآموزی خود دریافت کنند.

 

سوم: با وجود این‌که زبان انگلیسی در برخی شرکت‌های آلمانی صحبت می‌شود اما زبان آلمانی، زبان کاری رسمی در کشور آلمان است. مهارت به زبان آلمانی حتی در سطح متوسط، گزینه‌های کارآموزی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

چهارم: اگر شهروند اروپایی نیستید و دورۀ کارآموزی شما بیش از سه ماه طول می‌کشد، برای زمان حضور خود در کشور آلمان نیاز به ویزای کار خواهید داشت.

 

سوالات متداول

  • کارآموزی مقدماتی
  • کارآموزی داوطلبانه
  • کارآموزی اجباری

پاسپورت معتبر
مجوز کار در آلمان
دعوت‌نامۀ کارفرمای آلمانی
بیمۀ سلامت
مدرک تحصیلی
اثبات تمکن مالی
اثبات داشتن جایی برای زندگی در آلمان

اگر شهروند اروپایی نیستید و دورۀ کارآموزی شما بیش از سه ماه طول می‌کشد

نظرات کاربران

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارشناس مهاجرت
کارشناس مهاجرت
پاسخ به  آقای کشاورز
2 سال قبل

1 تا 4 سال . بسته به میزان تواناییتون در اون کار

آقای کشاورز
آقای کشاورز
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
مدت زمان کارآموزی در کشور آلمان که باید برای استخدام سپری بشه چقدره؟

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی