اقامت دائم آلمان

اقامت دائم آلمان

آلمان از بهترین کشور های جهان بوده و برترین نظام سیاسی و اجتماعی اروپا را در اختیار دارد. آلمان از لحاظ اقتصادی و کیفیت زندگی در رتبه چهارم جهان قرار دارد. به دلایل گفته شده به همراه نرخ بیکاری بسیار کم و حقوق بالا و همچنین سیستم آموزشی رایگان و بسیار با کیفیت، متقاضیان عموما آلمان را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. بسیاری از این متقاضیان به دنبال کسب اقامت بلند مدت در آلمان هستند. برای تمام متقاضیان دریافت اقامت دائم آلمان به نظر مسیری طولانی، سخت و پیچیده می آید. اما داشتن دانش کافی در این مورد می تواند مسیر را بسیار آسان و روان کند.

 

اگر شما نیز قصد دارید که به آلمان مهاجرت کاری کنید و به دنبال اقامت بلند مدت در این کشور هستید، بهتر است که دانش خود را در مورد مجوز اقامت دائم در آلمان افزایش دهید. هدف ما در این مقاله این بوده است که به شما یک دیدگاه کلی در مورد موضوع اقامت دائم آلمان را ارائه دهیم.

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

تفاوت اقامت موقت با اقامت دائم آلمان

در اروپا، تفاوت بسیاری بین ویزای اتحادیه اروپا، مانند ویزای شینگن که احتمالاً پیشتر هم در مورد آن شنیده اید و ویزای ملی در کشورهایی که توسط دولت ارائه می شود تمایز وجود دارد.

اقامت موقت یک ویزای استاندارد در آلمان است که به شما در یک دوره زمانی تعریف شده و خاص اقامت در آلمان را صادر می کند و برخلاف اقامت دائم محدودیت هایی در نوع کار و زندگی شما با این ویزا وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، در آلمان مجوز اقامت دائم به معنای اقامت طولانی و بلند مدت در این کشور است که شما با این ویزا از محدودیت های کمتری نسبت به کسانی که مجوز اقامت موقت آلمان را دارند بهره مند خواهید بود.

اخذ اقامت دائم آلمان

اخذ اقامت دائم آلمان

یکی از مهمترین و اولین شرایط مجوز اقامت دائم برای تمام شهروندانی ایرانی این است که باید حداقل 5 سال در آلمان زندگی و یا بیش از 60 ماه پرداخت به سیستم درمانی و بازنشستگی داشته باشند.

 

برای مجوز اقامت دائم آلمان شرایط دیگری نیاز است که از آنها می توان به داشتن تمکن مالی، ویزا و مجوز کار، فضای کافی برای زندگی، مهارت در زبان آلمانی و دانش کافی در مورد قوانین اجتماعی آلمان و همچنین عدم سوء پیشینه اشاره داشت.

شما می توانید مجوز اقامت دائم آلمان را به شرطی که سابقه کیفری نداشته باشید به زودی دریافت کنید. شما توسط یکی از دسته های زیر می توانید اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

اقامت دائم آلمان از طریق کار

در برخی موارد،  شما اگر یک متخصص تحصیل کرده و در زمینه کاری خود مهارت کافی و تجربه کاری را داشته باشید، ممکن است  خیلی زود واجد شرایط دریافت مجوز اقامت دائم آلمان شوید. به طور کلی، تمام دانشمندان، محققان و کارشناسان بسیار سریع می توانند مجوز اقامت آلمان را دریافت کنند. شما در ابتدا باید با داشتن یک قرارداد کاری نشان دهید که می توانید در آلمان حقوق کافی برای تامین معیشت خود داشته باشید.

اقامت دائم آلمان از طریق کارت آبی

داشتن کارت آبی اتحادیه اروپا به این معنی است که شما “بلیط طلایی” آلمان را دریافت کرده اید. تا زمانی که شما شرایط استاندارد برای مجوز اقامت دائم آلمان را داشته باشید، می توانید پس از 33 ماه  با کارت آبی برای اقامت دائم آلمان به جای 5 سال درخواست خود را ارائه دهید.

حتی در شرایطی که شما بتوانید در امتحان زبان آلمانی B1 نمره قبولی را دریافت کرده باشید پس از 21 ماه این امکان را دارید که برای مجوز اقامت دائم درخواست خود را ارائه دهید. اما این شرایط است که تنها شما در آلمان زندگی کرده و کارت آبی اتحادیه اروپا را داشته و در سیستم تامین اجتماعی این کشور مشارکت داشته بوده باشید.

اساساً، دولت آلمان خیلی دوست دارد که تمام کسانی که دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستند را در کشور حفظ کند. زیرا دارندگان کارت آبی اروپا از حقوق خوبی برخوردار بوده، تحصیلات عالیه داشته و معمولاً مهارت های لازم و ضروری برای کار در آلمان را نیز دارند.

اقامت دائم آلمان از طریق خود اشتغالی

یکی از مهمترین شرایطی که منجر می شود که شما ویزای اقامت دائم آلمان را دریافت کنید، خود اشتغالی در آلمان می باشد. اساساً شما اگر تمام شرایط و الزامات لازم را به همراه یک تجارت موفق داشته باشید، این امکان را خواهید داشت که پس از 3 سال برای دریافت مجوز اقامت دائم  درخواست خود را ارائه دهید.

این تنها برای کسانی است که صاحبان مشاغل در آلمان باشند. فریلنسرها که به نوعی برای خودشان کار می کنند باید 5 سال دیگر را برای آنکه اقامت دائم آلمان را دریافت کنند منتظر بمانند.

اقامت دائم آلمان از طریق خانواده

یکی از مهمترین روش های دریافت اقامت دائم از طریق خانوادگی است و در این مورد نیز قوانین کمتر سختگیرانه ای وجود دارد.

اگر زبان آلمانی شما خوب است و در حد B1 می توانید صحبت کنید، شما می توانید پس از حداقل 3 سال زندگی در این کشور مجوز اقامت موقت آلمان را کسب کنید. اما یکی از مهمترین شرایط این است که شما با شهروندی از آلمان که شامل همسر، فرزند یا والدین شما می شود رابطه خانوادگی داشته باشید. شما از این طریق به راحتی می توانید مجوز اقامت دائم آلمان را دریافت کنید.

مزایای اقامت دائم آلمان

فراتر از بدیهیات که با دریافت اقامت دائم شما نیز خودتان می دانید، می توانید این انتظار را داشته باشید که از مزایای دیگری که شامل موارد زیر می شود پس از دریافت اقامت دائم برخوردار شوید:

 

  • دیگر نیازی به درخواست تمدید ویزا نخواهید داشت.
  • در رابطه با نوع شغلی که ممکن است داشته باشید شامل مشاغل آزاد یا کارمند هیچ محدودیتی نخواهید داشت.
  • به تامین مالی در آلمان مانند بانکها دسترسی بسیار بهتری خواهید داشت. موسسات مالی و بانکی در آلمان تمایل زیادی دارند که به کسانی که اقامت دائم آلمان دارند وام بدهند.
  • شما این امکان را خواهید داشت که خانواده خود را به آلمان بیاورید.
  • امکان دریافت شهروندی آلمان پس از 8 سال.
  • برای راه اندازی شرکت شخصی خود محدودیت های کمتری را خواهید داشت.
  • محدودیت های بسیار کمتر برای دریافت مزایای اجتماعی مختلف خواهید داشت.

شرایط اقامت دائم آلمان

برای فرآیند درخواست اقامت دائم و دریافت این مجوز شما باید اسناد و مدارک را که در زیر ذکر شده است را داشته باشید و به اداره اقامت شهر مورد نظر خود ارائه دهید. هر شهری ضوابط و شرایط خاص خود را دارد. آنچه که ما به این منظور در این قسمت، ارائه داشته ایم یک شمای کلی از مدارک است و برای کسب اطلاعات دقیق تر از شرایط شهر مورد نظر خود با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

  • تکمیل فرم درخواست – بدین منظور شما تایید می کنید که شرایط و ضوابط اقامت دائم آلمان را خوانده و قبول دارید.
  • گذرنامه معتبر که پس از 6 ماه اقامت در آلمان هم چنان معتبر است.
  • عکس بیومتریک
  • اثبات درآمد کافی و تمکن مالی: آلمان این مدرک را می خواهد تا ببینند که شما و یا شریک زندگی شما پول کافی برای جلوگیری از کمک های دولتی برای اقامت در آلمان را دارید. شما در این زمینه باید قرارداد خود را نشان دهید فیش های پرداختی 6 ماه گذشته و نمای کلی پرداخت های تامین اجتماعی شما می تواند به عنوان مدارکی باشد که نشان می دهد که شما در مدت معلوم تمکن مالی را دارید.
  • اظهارنامه های مالیاتی و گزارش حسابرسی از مشاور مالیاتی در مشاغل آزاد باید ارائه شود.
  • اظهارنامه بازنشستگی اگر شما دیگر فردی بازنشسته هستید. اگر هم در شرایطی هستید که قادر به کار نیستید، باید نامه پزشکی، ارزیابی از اداره کار یا بیکاری را به همراه داشته باشید.
  • مدارکی مربوط به هرگونه دریافت وجه اضافی – در این شرایط شما باید هرگونه وجه اضافه ای را که دریافت می کنید، مانند پول فرزندتان یا کمک هزینه های والدین را ارائه دهید
  • اثبات بیمه درمانی شما باید در آلمان اثبات کنید که از بیمه دولتی و یا خصوصی استفاده می کنید. این ها از طریق تأیید بیمه عمومی و یا با پرداخت هزینه های خود شما می باشد به بیمه خصوصی می تواند باشد.
  • بیمه بازنشستگی شما باید اثبات کنید که شما (یا شریک زندگی) به سیستم بازنشستگی آلمان پرداخت منظم داشته اید. اگر هنوز هم شما مدارک لازم بازنشستگی آلمان را ندارید می توانید این اسناد را به صورت رایگان از اداره بازنشستگی آلمان دریافت کنید.
  • ثبت نام شما باید در اداره اقامت آلمان ثبت نام کرده باشید و تأیید کنید که آدرسی که شما در آن زندگی می کنید ادرس اصلی شما برای زندگی در این کشور است.
  • قرارداد اجاره یا قرارداد خرید که شامل هزینه های ماهانه و کل متر مربع آن باشد.
  • داشتن مدرک زبان آلمانی با ذکر نمره نهایی آن.
  • بسته به شرایط، شما باید هزینه ای بین 113 تا 124 یورو برای درخواست اقامت دائم آلمان نیز پرداخت کنید. توجه داشته باشید که در صورت رد مجوز درخواست شما، هنوز نیمی از هزینه درخواست شما دریافت خواهد شد.
شرایط اقامت دائم آلمان

مدارک اقامت دائم آلمان

در کنار شرایطی که باید برای دریافت اقامت دائم داشته باشید شما به مدارک و اسناد دیگری احتیاج خواهید داشت. از مهمترین مدارکی که شما باید داشته باشید بسته به شرایط شما متفاوت است و بنابراین الزامات مربوط به خود را بررسی کنید. ممکن است که نیاز داشته باشید که مدارک زیر را برای بررسی اقامت دائم خود ارائه دهید.

 

  • مدارک خود اشتغالی
  • مدارک فارغ التحصیلی از یک دانشگاه آلمانی
  • مدارک کارت آبی اتحادیه اروپا
  • مدارک مهارت در زبان آلمانی
  • مدارک گذراندن دوره های ادغام در آلمان

 

اگر مدارک خود را گم کرده اید و یا اینکه شرایط لازم را ندارید، آماده باشید که دریافت مجوز شما رد شود. این امر بر ویزای موجود شما تاثیر نمیگذارد مگر اینکه شرایط لازم را نداشته باشید.

 

ما به شدت توصیه می کنیم که برای آنکه به راحتی بتوانید اقامت دائم آلمان را دریافت کنید، یک وکیل پیدا کنید یا با مشاوران ما در تماس باشید.

کارت اقامت دائم آلمان

شما پس از اینکه مراحل گفته شده را سپری کردید این زمانی است که کارت پلاستیکی کوچک خود را  دریافت می کنید. پس از اینکه کارت اقامت دائم به شما داده شد این زمانی است که شما بالاخره اجازه خواهید داشت تا هر زمانی که دوست دارید در آلمان کار و زندگی کنید.

 

مجوز اقامت دائم آلمان نامحدود بوده و با تعویض شغل خود منقضی نمی شود یا نیازی به تغییر نخواهد داشت. اگر مسیر طولانی را سپری کرده اید و درخواست مجوز اتحادیه اروپا را داده اید، اکنون این زمانی است که می توانید به هر ایالت دیگری از اتحادیه اروپا نقل مکان کنید.

 

اما لازم است که حتما توجه داشته باشید که اگر شما بیش از یک سال در خارج از اتحادیه اروپا زندگی کرده باشید این احتمال وجود دارد که مجوز اقامت دائم خود را از دست بدهید. شاید بهتر است که در آلمان بمانید زیرا اگر قصد داشته باشید که شهروندی آلمان را دریافت کنید باید 8 سال در آلمان زندگی کرده بوده باشید.

اقامت دائم اتحادیه اروپا

طبق قانون اقامت، شما به عنوان متقاضی که شهروندی خارج از اتحادیه اروپا هستید، می توانید تنها پس از پنج سال زندگی در آلمان درخواست اقامت نامحدود در هر نقطه ای از این اتحادیه اروپا را بدهید. شما باید حتما در این مدت که به نوعی در مجموع 60 ماه  می شود، به سیستم بهداشتی و بازنشستگی آلمان پرداخت داشته باشید.

 

نحوه محاسبه این 60 ماه بسته به وضعیت شما متفاوت است. شما تنها در صورتی می توانید برای دریافت مجوز اقامت دائم  اقدام کنید که مجوز کار به شما داده شده باشد.

اقامت دائم اتحادیه اروپا

تفاوت اقامت دائم آلمان با اتحادیه اروپا

اگر قصد دارید که به شکلی نامحدود در کشور آلمان و یا اتحادیه اروپا به کار و زندگی مشغول باشید، شما باید در ابتدا برای دریافت مجوز اقامت دائم آلمان و ویزای اتحادیه اروپا اقدام کنید.


تفاوت اصلی که بین دو وضعیت اقامت دائم آلمان و یا اقامت اتحادیه اروپا وجود دارد در مدت زمانی است که برای اقامت در آلمان نیاز دارید. در حالی که ویزای اتحادیه اروپا به شما این اجازه را می دهد که بدون محدودیت در سراسر این اتحادیه آزادانه زندگی کنید، اقامت دائم آلمان وضعیتی است که تنها در محدود آلمان می باشد.

شرایط دریافت اقامت دائم اتحادیه اروپا

شما باید برای دریافت کارت اقامت اتحادیه اروپا مجوزهای اشتغال، خود اشتغالی و یا کارت آبی اتحادیه را داشته باشید. اما اگر با ویزای تحصیلی، دوره کارآموزی خود را می گذرانید یا برای دوره زبان ورود کرده اید واجد شرایط دریافت این ویزا نخواهید بود.

 

هنگام درخواست ویزای اتحادیه اروپا شما باید اثبات کنید که درآمد کافی دارید و دارای شغلی هستید که به شما به اندازه کافی حقوق پرداخت می کند که بدون نیاز به کمک های دولت، از خود و خانوادتان حمایت کنید.

 

شما باید فضای زندگی کافی و لازم برای این ویزا داشته باشید. این همچنین به نظر می رسد که شما باید حداقل 13 متر مربع فضای کافی برای زندگی هر نفر را دارا باشید. علاوه بر این شرایط، شما باید در یک دوره زبان ثبت نام کرده باشید و یا اینکه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا بهتر از آن را ارائه دهید. شما همچنین برای زندگی در آلمان باید در مورد قوانین و فرهنگ این کشور دانش لازم را کسب کرده باشید.

شرایط دریافت اقامت دائم اتحادیه اروپا

نتیجه گیری

آلمان یکی از چهار اقتصاد برتر جهان است و بهترین نظام سیاسی و اجتماعی اروپا را در اختیار دارد. این کشور با داشتن نرخ بیکاری کم و سرعت رشد اقتصادی بالا سالانه پذیرای متقاصیان بسیاری است که برای کار و تحصیل به این کشور ورود می کنند.

اکثریت کسانی که به این کشور مهاجرت کاری می کنند به دنبال راهی هستند که در این کشور اقامت بلند مدت داشته باشند. از این رو از شرایطی که به متقاضیان مجوز اقامت بلند مدت در این کشور را می دهد دریافت کارت اقامت دائم آلمان است.

برای دریافت کارت اقامت دائم آلمان باید 5 سال در آلمان زندگی کرده باشید، مدرک زبان، تمکن مالی، بیمه بهداشت و پرداخت بازنشستگی داشته باشید. از مهمترین مزایای دریافت اقامت دائم آلمان این است که متقاضیان می توانند پس از 8 سال زندگی در این کشور شهروندی آلمان را نیز دریافت کنند.

امیدواریم این بررسی اجمالی در مورد اقامت دائم آلمان به شما کمک کرده باشد تا به سوالاتتان در مورد اقامت دائم آلمان پاسخ داده شده باشد.

سوالات متداول

برای اینکه اقامت دائم آلمان را دریافت کنید در ابتدا مهم است که شما با ویزای مناسب وارد آلمان شوید که شامل ویزای تحصیل و یا کاری می باشد. در آلمان آدرس خود را ثبت کنید. بیمه درمانی دریافت کنید. حساب بانکی باز کنید. پس از اینکه شما 5 سال در آلمان زندگی کردید، فرم درخواست اقامت دائم آلمان را پر کنید و قرار مصاحبه بگیرید. مدارک لازم را در روز مصاحبه ارائه دهید.

از مهمترین شرایطی که موجب می شود که شما اقامت دائم آلمان را دریافت کنید می توان دریافت اقامت دائم از طریق کار، تحصیل، خود اشتغالی، خانواده و یا کارت آبی اتحادیه اروپا اشاره داشت.

دوره ادغام دوره ای است که شما در این دوره به زبان آلمانی تسلط کافی پیدا می کنید و همچنین می توانید دانش اولیه خود را در مورد سیستم حقوقی و اجتماعی آلمان افزایش دهید.

داشتن گواهینامه دوره ادغام می تواند بررسی پرونده شما برای دریافت اقامت دائم آلمان را که به واسطه مقامات انجام می شود را تسهیل کند و بنابراین شانس شما افزایش پیدا کند. با این حال، اجباری وجود ندارد که شما دوره های ادغام را سپری کرده باشید.

عنوان اقامت شما تحت شرایطی مانند رفتار مجرمانه لغو می شود. همچنین در صورتی که شما بیش از 60 سال سن داشته باشید و در خارج از کشور بیش از 12 ماه اقامت داشته باشید، این امکان وجود دارد که اقامت دائم خود را از دست بدهید.

این امر از شهری به شهری دیگر در آلمان متفاوت است. برخی از شهر ها ممکن است که از شما بخواهند که مدارک خود را به صورت کتبی و بدون قرار ملاقات مانند شهر های برلین و مونیخ ارسال کنید. اما در شهر های دیگر مانند هامبورگ، فرانکفورت و اشتوتگارت شما ملزم هستید که نوبت مصاحبه خود را در ابتدا رزرو کرده باشید و در روز مصاحبه مدارک خود را ارائه دهید.

مشاغل آزاد: 124 €

با مهارت کاری: 147 €

تمدید: 67 €

سایر موارد: 113 €

هزینه در صورت رد درخواست: 56،50 €

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارشناس مهاجرت
کارشناس مهاجرت
پاسخ به  خانوم کسرایی
2 سال قبل

نه چندان . چند تفاوت مختصر مثل حق رای و… داره

خانوم کسرایی
خانوم کسرایی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
اقامت دائم آلمان با شهروندی آلمان فرق میکنه؟

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی