آوسبیلدونگ آلمان

آوسبیلدونگ آلمان + لیست رشته های آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ آلمان در واقع دوره های عملی و تئوری در آلمان است که کمپانی ها و شرکت های بزرگ و کوچک به کمک وزارت کار برای پرورش نیروی کار جوان، فعال و توانمند این کشور برگزار میکنند. لیست رشته های آوسبیلدونگ آلمان شامل بیش از 350 رشته مختلف است که فرد با انتخاب رشته مد نظر میتواند کارفرما و کمپانی خود را پیدا کند که در این دوره ها شرکت کند. آوسبیلدونگ به دو بخش کلی تقسیم میشود . 

 1- دوره عملی(حضور در کمپانی، شرکت یا مراکز درمانی برگزار کننده آوسبیلدونگ) که متقاضیان به صورت واقعی در محیط کار حضور پیدا میکنند و به صورت عملی حرفه و یا رشته مورد نظر خود را یاد میگیرند. 

این روش اقامتی یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای اقامت در آلمان است. 

 2- دوره تئوری (شرکت در کلاس و یادگیری آکادمی) که افراد مانند دانشگاه یا کالج با مباحث تئوری و تخصصی دوره آشنا میشوند

رشته های آوسبیلدونگ یکی از پرمتقاضی‌ترین دوره هایی است که مردم جهان را به خود جذب می‌کند. Ausbildung یا آموزش دوگانه به این معنا است که شما به دو روش آموزش می‌بینید تا در یک شغل خاص مهارت پیدا کنید و در آلمان مشغول به کار شوید. بدین صورت که در ابتدا شما از سوی یک کارفرما و یا یک شرکت آلمانی به‌عنوان یک کارآموز استخدام میشوید و موظف هستید تا در محل کار خود حضور داشته باشید. از سوی دیگر شما در یک آموزشگاه حرفه‌ای ثبت‌نام شده که به زبان آلمانی به نام Berufsschule شناخته می‌شود. در همان حین که در محیط کاری مشغول به کار هستید، در کلاس‌های آموزشی این آموزشگاه‌ها نیز حضور پیدا می‌کنید. 

 

به یاد داشته باشید که آموزشگاه در طول ترم از شما امتحانات میان‌ترم و پایان ترم خواهد گرفت. نمره نهایی شما، متشکل از نمراتی است که از سمت شرکت و آموزشگاه ارسال می‌شود. پس به یاد داشته باشید که باید هر دو مورد را بسیار جدی بگیرید. این بدین معنا است که شما به دو روش آموزش می‌بینید تا در یک شغل خاص مهارت پیدا کنید و در آلمان مشغول به کار شوید. 

 

تقریبا بیش از 450 رشته وجود دارد که در آلمان میتوانید آموزش ببینید، یعنی تقریبا میتوانید در هرچیزی که دوست دارید آموزش ببینید، از یک نانوا معمولی گرفته تا کارکردن در بانک را می‌توانید تجربه کنید. بنابراین بدون تحصیل خاصی، در حداقل زمان ممکن یک دوره را بگذارنید و به راحتی وارد بازار کار آلمان شوید.

جالب است بدانید که بیش از 500000 قرارداد جدید کارآموزی یا آوسبیلدونگ توسط شرکت‌های مختلف در آلمان منعقد می‌شود. چرا شما یکی از آن‌ها نباشید. بیایید تا هرچه بیشتر با این روش آشنا شویم.

فرم مشاوره رایگان

دوره های آوسبیلدونگ آلمان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمانی که این دوره ها نیاز دارند، بستگی به نوع شغلی دارد که شما انتخاب می‌کنید، اما به طور کلی یک دوره‌ی آموزشی بین دو تا سه سال و نیم طول می‌کشد. اما خبر خوب این است که اگر در شرایط خاصی قرار دارید، می‌توانید رشته های  آوسبیلدونگ  آلمان را کوتاه‌تر بخوانید، به این صورت که اگر بتوانید جزو بهترین شاگردها باشید یا اجراهای خوبی از خودتان نشان دهید یا اینکه قبلا در آن رشته‌ی مورد نظر تجربه کسب کرده باشید و مدرک خاصی گرفته باشید می‌توانید زمان مطالعه خود را کم کنید.

دوره های آوسبیلدونگ آلمان چقدر طول می‌کشد؟

هزینه‌های شرکت در آوسبیلدونگ آلمان

جالب است بدانید که مانند سایر بخش‌های آموزشی، آوسبیلدونگ نیز در آلمان کاملاً رایگان است. به بیان دیگر هیچ نیازی برای پرداخت شهریه جهت شرکت در این برنامه نخواهید داشت. علاوه بر این کارفرما به شما حقوق ماهیانه نیز خواهد داد! در کنار حقوق ماهیانه، شما می‌توانید انتظار داشته باشید تا از مزایای اضافی دیگری مانند بلیت سفر، غذا در دفتر، اقامت و … نیز بهره‌مند شوید. البته که این امکانات اضافی به کارفرمای شما بستگی خواهد داشت. 

میزان درآمد در طول یادگیری آوسبیلدونگ آلمان چقدر است؟

کسانی که در این دوره‌ها آموزش می‌بینند علاوه بر کارآموزی ممکن است پول نیز دریافت کنند که میزان این درآمد در تمام رشته های آوسبیلدونگ آلمان متفاوت است. با کارآموزی در سیستم دوگانه شما اولین کسب درآمد خود را به دست می‌آورید. میزان درآمد در این آموزش‌ها معمولا بین ۳۵۰ تا ۷۵۰ یورو است که البته با هر سال آموزشی افزایش می‌یابد. البته حقوق آموزشی شما به شغل آموزشی شما، شرکت آموزشی و صنعت کار شما بستگی دارد. به هر حال حقوق همیشه به عنوان درآمد ناخالص داده می‌شود، به این معنی که مبالغی مانند مالیات و بیمه از آن کسر می‌شود. آنچه در پایان باقی مانده حقوق خالص است.

 

برای مثال یک آرایشگر می‌تواند ماهیانه بین 340 تا 600 یورو درآمد داشته باشد. بااین‌وجود، کارآموزان مهندسی و پرستاران به طور متوسط 1088 یورو درآمد ناخالص خواهند داشت. البته حقوقی که به‌عنوان کارآموز دریافت می‌کنید، سال‌به‌سال افزایش خواهد یافت. باید اشاره داشت که بخشی از دستمزد شما به‌عنوان حق بیمه تأمین اجتماعی و مالیات‌بردرآمد کسر خواهد شد.

محبوب ترین رشته های آوسبیلدونگ آلمان

در این قسمت از مقاله به معرفی 6 رشته و شغل پرطرفدار و محبوب برای آموزش های دوگانه می‌پردازیم که این رشته‌ها شامل موارد زیر می‌باشند. 

متخصص مکانیک

مکانیکی

با یادگیری و آشنایی با خودرو می‌توانید به عنوان مهندس مکانیک مشغول شوید.

کارمند صنعتی

برقکار

با اموزش‌هایی که می‌بینید می‌توانید در گرایش های مختلف برق مانند برق ساختمان یا صنعتی مشغول شوید.

منشی خانم

منشی خانم

شما می‌توانید به عنوان یک منشی خانم دفتر کسب و کاری را مدیریت کنید.

فروشنده

فروشنده

فروش و بازاریابی را می‌آموزید و هر جایی به فروشندگی می‌پردازید.

فروشنده خانم

فروشنده فروشگاه

یکی از پرمتقاضی‌ترین شغل‌ها کار کردن در فروشگاه‌ زنجیره‌ای است.

کارمند صنعتی

کارمند صنعتی

با آموزش‌هایی که می‌بینید می‌توانید در کارهای صنعتی مشغول شوید.

اکنون به ویدئو زیر در رابطه با اوسبیلدونگ رشته ی مکاترونیک توجه نمایید:

نحوه اقدام برای دوره های آوسبیلدونگ

ممکن است با خود بپرسید که چگونه می‌توانید برای دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان اقدام کنید. همان طور که می­دانید، یکی از روش‌های مهاجرت به آلمان آوسبیلدونگ است. شما از طریق این روش می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور آلمان مهاجرت کنید. به طور کلی مهاجرت از طریق این دوره را در ادامه به طور مفصل بررسی می‌کنیم.

 

مراحل اقدام برای دوره های آوسبیلدونگ

در واقع زمانی که این روش را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، تمامی هزینه‌های سکونت و زندگی شما با دولت آلمان خواهد بود. برای این که در دوره‌های آوسبیلدونگ این کشور شرکت کنید، در ابتدا باید یک دوره متناسب با شرایطتان را بیابید. شما می‌توانید با مراجعه به وب­سایت‌های مختلف آلمانی این دوره‌ها را پیدا کنید. از جمله این وب­سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وبسایت Azubi.de
    وبسایت Ausbildung.de
  • وبسایت Arbeitsagentur.de
  • وبسایت Aubi-plus.de
  • وبسایت Gehalt.de

پس از این یافتن دوره مناسب در این وب­سایت‌ها باید درخواست خود مبنی بر شرکت در دوره مورد نظر را ارسال کنید و منتظر پاسخ کارفرما باشید. در این زمان اغلب بین دو هفته الی یک ماه باید صبر کنید تا به درخواست شما پاسخ داده شود. در صورتی که پاسخ مثبت دریافت کردید، باید نامه رضایت ZAV را از کارفرما دریافت کنید.

 

علاوه بر این، در برخی مواقع برای شرکت در آوسبیلدونگ آلمان به تأییدیه آژانس کار فدرال آلمان نیز نیاز دارید. این تأییدیه را می‌توانید از طریق وب سایت این سازمان یا از طریق مراجعه حضوری به این کشور دریافت کنید. در قدم بعدی باید به دولت آلمان نشان دهید که تمکن مالی لازم برای گذراندن ماه‌های اولیه زندگی خود در این کشور را دارید و می‌توانید بدون کمک، هزینه‌های زندگی خود را بپردازید. همچنین باید محل اقامتی در آلمان برای خود داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای دوره آوسبیلدونگ آلمان

مسئله بعدی که در زمان مهاجرت از طریق این دوره اهمیت بسیار بالایی دارد، مدارک است. شما باید بتوانید تمامی مدارک مورد نیاز را به طور کامل آماده سازی کنید و آن‌ها را به مسئولین مربوطه در سفارت تحویل دهید. از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه دقیق و کامل
  • دو عدد فرم تکمیل شده مبنی بر درخواست ویزا با امضا
  • ۳ عکس پاسپورتی
  • کاورلتر
  • پاسپورت دارای اعتبار همراه با فتوکپی آن
  • دو نسخه قرارداد آوسبیلدونگ با مشخصات کارفرما، دستمزد ناخالص در ماه و…
  • شرح شغلی (Stellenbeschreibung) پر شده به وسیله کارفرما در دو نسخه
  • داشتن مدرک مهارت زبان آلمانی سطح B1
  • مدارک تحصیلی و دوره‌های مربوط به آن به صورت ترجمه شده رسمی
  • ارائه گواهی‌های مبنی بر تجربه و سابقه کاری
  • داشتن بیمه درمانی معتبر
  • پرداخت ۸۰ یورو هزینه ویزا

تمکن مالی برای آوسبیلدونگ

مسئله تمکن مالی در این زمینه یکی از موضوعاتی بوده که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. برای این که بتوانید از طریق آوسبیلدونگ آلمان مهاجرت کنید، باید تمکن مالی داشته باشید و بتوانید آن را به مقامات دولت آلمان اثبات کنید. افرادی که تمکن مالی کافی ندارند، نمی‌توانند از طریق این دوره‌ها مهاجرت کنند، البته دقت داشته باشید که برای شرکت در این دوره­ها نیازی به داشتن تمکن مالی بسیار بالا نیست.

 

در واقع شما با داشتن تمکن مالی به مقامات دولت آلمان اثبات می‌کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی خود را دارید و می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به هیچ کمکی در این کشور زندگی کنید، البته توجه داشته باشید که نیاز به تمکن مالی بر اساس دوره آوسبیلدونگ مورد انتخاب شما است. در صورتی که دوره‌ای را انتخاب کرده‌اید که در مدت آموزش هیچ حقوقی به شما نمی‌دهند، به تمکن مالی نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت، بدون نیاز به تمکن مالی می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید.

 

در صورتی که برای دوره‌های بدون حقوق این کشور درخواست داده‌اید، باید مدارکی مبنی بر تمکن مالی ۹۳۴ یورویی در ماه به مقامات این کشور ارائه دهید. دقت داشته باشید که این مبلغ تنها برای یک ماه زندگی در این کشور در نظر گرفته شده است و شما باید توانایی پرداخت هزینه‌های خود در مدت زمانی که در حال آموزش در دوره‌های آوسبیلدونگ هستید را داشته باشید. 

میزان حقوق بعد از اتمام دوره آوسبیلدونگ

پس از اینکه موفق شدید تا دوره آوسبیلدونگ آلمان را به پایان برسانید، به‌عنوان فردی که شرایط کار در بازار کار آلمان را دارد، شناخته می‌شوید. شما شانس این را پیدا خواهید کرد که بر اساس حرفه خود، درآمد خوبی کسب کنید. میانگین حقوق اولیه بعد از اتمام آوسبیلدونگ حدوداً 2000 یورو خواهد بود. اما باگذشت زمان و کسب تجربه و آموزش بیشتر، درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. بااین‌وجود، میزان حقوق دریافتی شما به‌صورت کامل به شغل و موقعیت کاری‌تان بستگی دارد.

 

برای مثال پرستاران می‌توانند در شروع کار خود، ماهیانه 2500 یورو درآمد داشته باشند. حال‌آنکه یک آشپز جوان کار خودش را با 1600 یورو در ماه آغاز می‌کند. اجازه دهید تا برخی از پردرآمدترین مشاغل موجود در آوسبیلدونگ آلمان را به شما معرفی کنیم:

 

  • دندان‌پزشک: 3300 یورو
  • مشاور املاک: 3000 یورو
  • پرستار: 2900 یورو
  • راننده کامیون: 2500 یورو
  • مأمور کنترل ترافیک هوایی: 6000 تا 8000 یورو
  • مکانیک هواپیما: 3100 یورو
  • کارمند بانک: 2500 تا 2900 یورو
  • پلیس: 3300 یورو
  • مکانیک کشتی: 2700 یورو
  • پرستار سالمند: 2640 یورو
  • متخصص فناوری اطلاعات: 2400 یورو
  • مدیر صندوق سرمایه‌گذاری: 2300 تا 2500 یورو
  • نماینده بیمه بازرگان و امور مالی: 2400 یورو
  • مسئول فناوری رسانه: 2800 یورو
  • برنامه‌ریز سیستم فنی و طراح محصول: 1600 تا 2900 یورو
  • کارشناس تأمین اجتماعی: 2000 تا 2500 یورو
  • تکنسین آزمایشگاه فیزیک: 2200 یورو
  • متخصص اداری: 2000 یورو
  • تکنسین الکترونیک: 1600 تا 2000 یورو
  • کارمند دولتی: 1800 تا 2200 یورو

الزامات شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ

شاید شما هم علاقه‌مند شده باشید که در این دوره‌های دوگانه شرکت کنید. به‌عنوان فرد متقاضی نیاز است تا در خصوص الزامات این دوره‌ها اطلاعات کافی به دست بیاورید. یکی از مهم‌ترین مزایای دوره آوسبیلدونگ آلمان این است که به حداقل الزامات ممکن نیاز دارد. بیایید با هم نگاهی به این الزامات بیندازیم:

 

  • مدرک زبان

شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین الزامی که در خصوص حضور در دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد، داشتن مدرک زبان است. زبان مورداستفاده در این دوره‌ها، آلمانی است. با این که شاید برخی از دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه شوند، اما داشتن مدرک زبان برای حضور در محل کار و برقراری ارتباط با سایر افراد، ضروری خواهد بود. ازاین‌رو نیاز است تا قبل از هر کاری اقدام به دریافت مدرک زبان آلمانی کنید. حداقل مدرک زبان آلمانی موردنیاز نیز سطح B2 است.

برای اخذ آوسبیلدونگ مدرک B2 زبان آلمانی مورد نیاز است.
  • مدرک تحصیلی

یکی دیگر از الزامات آوسبیلدونگ آلمان داشتن حداقل مدرک تحصیلی است. به‌عنوان فردی که قصد شرکت در این دوره‌ها را دارد، باید گواهی قبولی در آزمون کلاس دوازدهم و یا دبیرستان را داشته باشید. ازاین‌رو داشتن حداقل مدرک دیپلم برای شرکت در این دوره‌ها ضروری خواهد بود.

 

  • سن

باید اشاره داشت که جهت شرکت در برنامه آوسبیلدونگ، سن متقاضی یک فاکتور تعیین کننده نیست. بااین‌وجود اکثر شرکت‌ها و مؤسسه‌ها افرادی را قبول می‌کنند که در رنج سنی 17 تا 30 سال باشند. بااین‌وجود، می‌توانید با کارفرمای خود ارتباط برقرار کنید و شرایط سنی را تغییر دهید. همه چیز به نظر کارفرما بازمی‌گردد.

الزامات شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ

زمان ارائه درخواست آوسبیلدونگ

یک سؤال بسیار رایج در بین متقاضیان این است که چه زمانی می‌توان برای آوسبیلدونگ آلمان اقدام کرد؟ درواقع شما می‌توانید هر زمانی که خواستید برای ارائه درخواست اقدام کنید. اما به‌صورت کلی، آوسبیلدونگ در آلمان به‌صورت رسمی از اول آگوست هرسال شروع می‌شود. حضور در آموزشگاه‌ها نیز از 15 آگوست خواهد بود. پس اگر قصد دارید تا در این دوره‌ها شرکت کنید، می‌توانید فرآیند درخواست خودتان را از ماه‌های سپتامبر، اکتبر و یا نوامبر آغاز کنید.

مدارک لازم برای ارائه درخواست آوسبیلدونگ

از جمله مهم‌ترین قدم‌هایی که برای پذیرش در دوره‌های آوسبیلدونگ در کشور آلمان باید بردارید، ارائه مدارک موردنیاز است. جمع‌آوری و ارسال به‌موقع این مدارک، تأثیر بسیار زیادی در پذیرش شما خواهد داشت. از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای ارائه درخواست آوسبیلدونگ آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • رزومه

داشتن رزومه الزامی است. رزومه شما باید مختصر و خلاصه بوده و به‌صورت دقیق جزئیاتی در خصوص میزان تحصیلات، تجربیات، اطلاعات، آدرس، شماره تماس و … در آن درج شده باشد.

 

  • انگیزه نامه

شما به کمک انگیزه نامه نشان می‌دهید که تا چه اندازه برای دریافت یک موقعیت شغلی و آموزش در آلمان مناسب و باانگیزه خواهید بود.

 

از دیگر مدارکی که ممکن است موردنیاز به نظر برسد، می‌توان به نامه‌های تأیید شده از سوی موقعیت کاری قبلی و مدارک تحصیلی شما اشاره کرد.

مدارک لازم برای ارائه درخواست آوسبیلدونگ

تمامی رشته های آوسبیلدونگ آلمان

همانطور که در ابتدای مقاله به شما گفتیم، تقریبا بیش از 350 رشته برای آموزش های دوگانه در این کشور موجود می باشد که محبوب ترین آن ها اعم از منشی خانم، فروشنده خرده فروشی، فروشنده، مهندس مکانیکی و کارمند صنعتی است.

مکانیک گیاهی

مکانیک کارخانه برای لوله کشی، گرمایش و تهویه مطبوع

تکنسین الکترونیک هواپیما

دستیار دکتر بیهوشی

مکانیک هواپیما

دستیار دکتر

سازنده آسفالت

عکاس

دستیار مدیریت دفتر بین‌المللی

مکانیک پردازش

کارمند صنعتی زبان‌های خارجی

کارگران ماهر

آرایشگر

کارمند خودرو

منشی بانک

کارشناس گوارش

راهنمای تجهیزات ساختمانی

ژئوماتیک

بازرس مصالح ساختمانی

طراح برای بازاریابی بصری

سیلر ساختمان

مکانیک تأسیسات

معمار

نقاش شیشه و چینی

شیشه ساز ماشین

کارمند خدمات بانکی

کارمند در دفاتر حقوقی دولت

آهنگ ساز

کارمند خدمات مالیاتی

کارمند در خدمات گمرک مرکزی

کارمند سرویس آتش نشانی

قایقران بندرگاه

کارمند خدماتی در دفاتر دولتی

کارشناس تجارت

رانندگان حرفه‌ای

متخصص ساخت و ساز

متخصص تشییع جنازه

سازنده بتن پیش ساخته

مجسمه ساز چوب

اقتصاددان کسب و کار در تجارت خارجی

دفتردار هتل / مرد

قایق ساز

شنوایی­سنج آکوستیک

منشی سیستم IT

متخصص برق صنعتی

نقاش و مجسمه ساز صحنه

منشی دفتر

مکانیک صنعتی

تکنسین آزمایشگاه شیمیایی

مکانیک صنعتی در زمینه تعمیر و نگهداری

کارگران جوان آزمایشگاه شیمیایی

مکانیک صنعتی در مهندسی مکانیک و گیاه

مکانیک صنعتی در تکنولوژی تولید

مکانیک جراح

فن شناس صنعتی

دستیار جراح فنی

منشی آشنا به علوم کامپیوتر

تکنسین الکترونیک اطلاعات برای فناوری سیستم‌های اداری

تکنسین الکترونیک اطلاعات برای دستگاه‌ها و سیستم‌ها

سیم کش

کارمند صندوق سرمایه گذاری / زن

متخصص عایق در عایق صنعتی

کارگران راه آهن در خدمات عملیاتی

فیتر تجهیزات الکتریکی

کارشناس قضایی رسمی در خدمات عدالت عمومی

تکنسین الکترونیک

تکنسین الکترونیک در دستگاه‌ها و سیستم‌ها

تکنسین الکترونیک برای تکنولوژی اتوماسیون

کانال ساز

تکنسین الکترونیک برای فن آوری عامل

مکانیک بدنه و خودرو

تکنسین الکترونیک برای انرژی و تکنولوژی ساختمان

زن بازرگان برای ارتباطات اداری

تکنسین الکترونیک برای سیستم‌های ساختمانی و زیربنایی

زن برای مدیریت دفتر کسب و کار

تکنسین الکترونیک برای فناوری اطلاعات و سیستم‌ها

زن بازرگان برای مدیریت دفتر – حسابداری مالی و کنترل

تکنسین الکترونیک در فناوری اطلاعات و مخابرات

زن بازرگان برای مدیریت دفتر – خبرنگار زبان خارجی

تکنسین الکترونیک برای فن آوری ماشین و درایو

زن برای ارتباطات بازاریابی کسب و کار

زن بازرگان برای گردشگری و اوقات فراغت

دستیار مدیریت

تاجر برای رسانه‌های صوتی و بصری

کارکنان ماهر برای خدمات بازار کار

زن بازرگان در بخش بهداشت و درمان

بازرگان برای مدیریت دفتر با جمع آوری بدهی

متخصص تحقیقات بازار و اجتماع

بازرگان برای بازاریابی گفتگو

متخصص خدمات رسانه‌ای و اطلاعاتی

بازرگان برای مدیریت دیجیتالی شدن

مشاور تکنیک‌های نرم افزار

تاجر برای عمده فروشی و مدیریت تجارت خارجی

مشاور متخصص در فروش

بازرگان برای مدیریت سیستم‌های IT

مشاور سیستم‌های یکپارچه

متخصص IT

تاجر برای خدمات حمل و نقل و لجستیک

متخصص فناوری اطلاعات برای توسعه برنامه

تاجر برای خدمات حمل و نقل

متخصص IT برای داده‌ها و تجزیه و تحلیل فرایند

بازرگان برای بیمه و امور مالی

متخصص IT برای ادغام سیستم

تاجر در تجارت الکترونیکی

متخصص فناوری اطلاعات برای شبکه‌های دیجیتال

متخصص فن آوری فاضلاب

متخصص خدمات کشاورزی

مهندس مکاترونیک خودرو

متخصص برای فروش خدمات ماشین آلات

سازندگان پیانو و چنگ

لوله کش

متخصص تدارکات بندری

آشپز شیرینی

متخصص کار حفاظت از چوب و ساختمان

فروشنده قنادی

متخصص در بخشنامه و مدیریت پسماند

مکانیک طراحی

متخصص پیک، اکسپرس و خدمات پستی

مکانیک طراحی در مهندسی تجهیزات

متخصص در تدارکات انبار

مکانیک ساخت و ساز در فن آوری فلز و کشتی سازی

متخصص در فن آوری مواد غذایی

مکانیک ساخت و ساز 

متخصص در تولید چرم و تکنولوژی برنزه کردن

متخصص در فن آوری فلز

تکنسین آزمایشگاه رنگ

متخصص برای مبلمان، آشپزخانه و خدمات

ماشین آلات کشاورزی و ساختمانی مهندس مکاترونیک

متخصص لوله، فاضلاب و خدمات صنعتی

متخصص حفاظت و ایمنی

کشاورز

تولید کننده هواپیماهای سبک

متخصص در راه و فن آوری ترافیک

منشی حمل و نقل هوایی

نقاش

دستیار مدیریت

اپراتور ماشین و کارخانه

آرایش هنرمند

متخصص انبار

توسعه دهنده نرم افزار

خیاط

فروشنده متخصص در تجارت مواد غذایی

فروشنده متخصص در تجارت مواد غذایی / قصابی

مکانیک برای فن آوری تایر و ولکانیزاسیون

اقتصاددان متخصص برای تجارت الکترونیکی

مهندس مکاترونیک

اقتصاددان متخصص برای خرده فروشی

مهندس مکاترونیک برای تبرید

طراح رسانه در تصویر و صدا

طراح داخلی خودرو

طراح رسانه دیجیتال و چاپ

نقاشان خودرو

فن شناس رسانه‌ای

دستیار مالی

کادر پزشکی

فن شناس قنادی/ فن شناس طراح بریدینگ

فلز کاران

سازنده خط لوله

میکرو تکنولوژیست / فن شناس

فن شناس لبنیات

تکنسین آزمایشگاه لبنیات

منشی وکیل

وکلا

مکانیک سنگ طبیعی

طراح داخلی

دستیار افسر دریایی

دانشمند IT

تولید کننده گرمایش کوره و هوا

تکنسین الکترونیک سیستم

سازنده عضو و هارمونیوم

تکنسین ارتوپاد

جاده سازها

فن شناس بسته بندی / فن شناس

فن شناس کاغذی

منشی مالیاتی

ثبت اختراع پارالیگال

کارمند خدمات پرسنلی

مشاور کارخانه

منشی ورزشی و تناسب اندام

تولید کنندگان بازی

داروساز (تجاری / کارمند / تحقیق)

مدیر بانک پس انداز

تکنسین آزمایشگاه فیزیک

منشی تأمین اجتماعی

افسر پلیس

منشی خدمات مرد در هوانوردی

مهندس شیمی متخصص تولید

دستیار خدمات در بخش مراقبت‌های اجتماعی و بهداشتی

مکانیک تولید

راننده خدمات

فن شناس تولید

متخصص خدمات برای بازاریابی گفتگو

بادبان ساز

دستیار کار

کفش ساز

تولید کننده سنگ

آزمایش کننده مواد

مکانیک ابزار

مکانیک کشتی

عایق ساز حرارت، سرما و صدا

کارمند حمل و نقل / فروشنده

مدیر رویداد

مکانیک فرایند

مکانیک فرایند در فن آوری شیشه

مدل ساز فنی

مکانیک فرایند در مخلوط بتن آماده

مکانیک فرایند برای تکنولوژی پوشش

دستیار افسر فنی

مکانیک فرایند برای اپتیک عینک

طراح محصولات فنی

مکانیک فرایند برای پلاستیک و تکنولوژی لاستیک

برنامه ریز سیستم فنی

مکانیک فرایند برای تکنولوژی ترکیب و تولید پلاستیک و لاستیک

نساجی و مد

برش­کار نساجی و مد

فروشنده

مدیر نساجی

فروشنده در زمینه خدمات پستی و بانکی

طراح نساجی

تکنسین نقشه برداری

تکنسین آزمایشگاه نساجی

ساعت ساز

متخصص عمران

کارکنان دامپزشکی

متخصص دندان

تکنسین دندانپزشکی

کشاورز

منشی گردشگری

نجار

مهندس مکاترونیک دوچرخه

مکانیک ماشینکاری در تکنولوژی فرز

مکانیک دو چرخه

دریافت بورسیه و کمک ‌هزینه در حین دوره آوسبیلدونگ آلمان

در طول دوره آوسبیلدونگ به کارآموزان به منظور حمایت بیشتر، بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود. میزان کمک هزینه و بورسیه پرداختی بستگی به عوامل مختلفی دارد. مورد اول، نوع دوره است. نوع و رشته دوره کارآموزی که دنبال می‌شود، نقش مهمی در تعیین حمایت مالی ارائه شده ایفا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، به دوره‌های کارآموزی در زمینه‌های فنی مانند مهندسی یا IT اغلب در مقایسه با دوره‌های بخش‌های خدماتی مانند مهمان‌داری یا فروشندگی کمک‌هزینه‌های بالاتری را ارائه می‌دهند.


علاوه بر این، سطح تحصیلات شخص قبل از شروع دوره آوسبیلدونگ نیز می‌تواند بر میزان دریافتی تأثیر بگذارد. کسانی که تحصیلات عالی را به پایان رسانده و دارای مدرک معتبر هستند، به دلیل دانش و مهارت‌های پیشرفته خود، بورسیه یا کمک‌هزینه بالاتری به آنها تعلق می¬گیرد. همچنین تفاوت‌های منطقه‌ای نیز بر حمایت مالی ارائه شده در این دوره تأثیر می‌گذارد. کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌ها در مناطق شهری که هزینه‌های زندگی معمولاً گران‌تر از مناطق حاشیه‌ای است، بیشتر خواهد بود.


از طرف دیگر، شرکت‌هایی که برنامه‌های آوسبیلدونگ را ارائه می‌دهند، ممکن است سیاست‌های متفاوتی در مورد حمایت مالی داشته باشند. برخی از کارفرمایان مزایای اضافی مانند کمک هزینه حمل و نقل یا کمک‌هزینه اسکان را ارائه می‌دهند.

دریافت بورسیه و کمک ‌هزینه در حین دوره آوسبیلدونگ آلمان

بهترین دوره های آوسبیلدونگ از لحاظ دریافت کمک هزینه

انتخاب یک دوره مناسب آوسبیلدونگ برای متقاضیانی که به دنبال مهاجرت و کار در آلمان هستند، یک تصمیم حیاتی محسوب می شود. در حالی که علاقه و اشتیاق شخصی عامل تأثیرگذاری در این زمینه است؛ اما ثبات مالی نیز باید در نظر گرفته شود؛ بنابراین بررسی اینکه کدام یک از دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان بالاترین دستمزد و کمک هزینه را ارائه می‌دهند، ضروری است.

 

تکنسین مکاترونیک

یکی از پرسودترین دوره‌های آوسبیلدونگ از نظر پرداخت کمک هزینه، رشته مکاترونیک است. این دوره، مهندسی مکانیک را با الکترونیک و علوم کامپیوتر ترکیب کرده و متخصصانی حرفه‌ای برای صنایعی مانند خودروسازی را به بازار کار تحویل می‌دهد.

 

تکنسین‌های مکاترونیک به دلیل مهارت‌های تخصصی که کسب می کنند و تقاضای بالایی که در بازار کار برای رشته آنها وجود دارد، می‌توانند انتظار حقوق رقابتی داشته باشند، به صورتی که در سال اول، کمک ‌هزینه‌ای در حدود 1100 یورو در ماه، سال دوم 1150 یورو در ماه و سال سوم 1200 تا 1250 یورو در ماه دریافت خواهند کرد.

دستیار مدیریت در بخش های صنعتی


یکی دیگر از دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان که درآمد خوبی دارد، دستیار مدیریت در بخش‌های صنعتی است. از آنجایی که کسب‌وکارهای آلمان در سطح جهانی فعالیت دارند، وجود متخصصانی که هم از زیرکی تجاری و هم از دانش فنی برخوردار باشند، بسیار ارزشمند است. دستیاران مدیریت صنعتی اغلب در شرکت‌‌های چندملیتی کار می‌کنند و دارای وظایف اداری مختلفی هستند و در عین حال به مدیریت پروژه‌ها نیز کمک می‌کنند. حقوق و کمک هزینه¬ای که به این متخصصان پرداخت می¬شود به مجموعه مهارت‌ها و مسئولیت‌های آنها بستگی دارد و به 1200 یورو در ماه نیز ممکن است برسد.


متخصص فناوری اطلاعات


متخصصان فناوری اطلاعات به دلیل کارآمد بودن در بسیاری از بخش‌ها، از درآمد و کمک‌هزینه‌های عالی در طول دوره برخوردار هستند. این افراد به عنوان یک کارآموز متخصص فناوری اطلاعات در زمینه‌هایی مانند توسعه نرم افزار یا مدیریت شبکه دوره‌های لازم را طی می‌کنند و حقوق آنها نیز در انتهای سال سوم می‌تواند تا 1250 یورو در ماه باشد.

مزایا و معایب دوره های آوسبیلدونگ در آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان به دلیل شرایط و مزایای عالی که به همراه دارند، مدت‌هاست که به‌عنوان مسیری مؤثر برای کسب مهارت‌های عملی و شغل پایدار در نظر گرفته می‌شوند. برای مهاجران این دوره‌ها مزایا و معایب منحصر به فردی را دارند که باید به دقت در نظر گرفته شود. یکی از مزایای کلیدی دوره‌های آوسبیلدونگ، فرصت کسب مهارت‌های حرفه‌ای ارزشمند است. این دوره‌ها آموزش‌های عملی را در زمینه‌های مختلف مانند مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی، مهمان‌داری و خدمات ارائه می‌دهند و مهاجران را قادر می‌سازند تا تخصص‌هایی را که در بازار کار آلمان بسیار مورد توجه است، کسب کنند. این ویژگی می‌تواند به طور قابل توجهی چشم‌انداز اشتغال این افراد را افزایش دهد و منجر به موفقیت شغلی طولانی مدت آنها شود.

 

علاوه بر این، دوره‌های آوسبیلدونگ اغلب با حمایت مالی از سوی دولت آلمان یا کارفرمایان همراه است. این ویژگی می‌تواند مقداری از بار مالی مهاجران را کاهش دهد. علاوه بر این، این دوره‌ها معمولاً شامل آموزش زبان نیز هستند که به متقاضیان کمک می‌کند مهارت‌های زبان آلمانی خود را بهبود ببخشند و به شکل بهتری در جامعه ادغام شوند.

 

با وجود مزایای گفته شده، این دوره‌ها معایب مختلفی نیز دارند. برای مثال، موانع زبانی می‌تواند چالش مهمی در طول فرایند یادگیری باشد. هرچند این دوره‌ها همان طور که بیان شد با آموزش‌های زبان نیز همراه هستند؛ اما مهاجرانی که به زبان آلمانی تسلط نداشته باشند، ممکن است در درک کامل مطالب درسی یا برقراری ارتباط مؤثر با مربیان و دانشجویان دیگر با مشکلات مختلفی همراه شوند.

 

علاوه بر این، خطر سوء استفاده از کارآموزان در صنایع خاصی که این دوره‌ها را ارائه می‌دهند، وجود دارد. برخی از کارفرمایان ممکن است با ارائه دستمزدهای کم یا شرایط کاری بد از کارگران مهاجر سوء استفاده کنند. همچنین ممکن است مهاجران به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، با تبعیض یا تعصب از سوی همکاران یا سرپرستان خود مواجه شوند.

مزایا و معایب دوره های آوسبیلدونگ در آلمان

شرایط کار پس از دریافت مدرک پایان دوره در آلمان

متقاضیان دوره‌های آوسبیلدونگ یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای در آلمان پس از به پایان رساندن دوره خود موفق به دریافت مدرک پایان دوره می‌شوند و آماده اشتغال به کار و ورود به بازار کار حرفه‌ای می‌شوند. مدارک ارائه شده کاملا دارای اعتبار بوده و فرد دارنده مدرک پس از به پایان رساندن دوره خود به راحتی می تواند به شغل مرتبط با رشته خود دست یابد و در آن مشغول به کار شود. نکته‌ای که قابل ذکر است اینکه دارندگان مدرک دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان می‌توانند پس از اخذ مدرک برای تحصیلات آکادمیک در دانشگاه ها نیز اقدام کنند.

 

بعضی از پر تقاضاترین آوسبیلدونگ یا دوره‌های فنی و حرفه ای در آلمان عبارتند از:

 

  • تکنسین تاسیسات
  • مددکار مراقبت از سالمندان و کودکان
  • راننده قطار و مترو
  • برق‌کار صنعتی
  • تعمیرکار دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، تهویه‌ای و بهداشتی
شرایط کار پس از دریافت مدرک پایان دوره در آلمان

دریافت اقامت با ویزای کارآموزی آلمان

یکی از ویژگی‌های مناسبی که دوره‌های آوسبیلدونگ ارائه می‌دهند، امکان دریافت ویزا و اقامت برای متقاضیان است. برای اخذ اقامت با ویزای کارآموزی یا آوسبیلدونگ آلمان، چندین مورد باید رعایت شود. در مرحله اول، متقاضیان باید یک پیشنهادنامه از یک مؤسسه آموزشی یا کارفرمای معتبر در آلمان دریافت کنند. این سند تضمین می‌کند که آنها در یک برنامه معتبر پذیرفته شده‌اند و آموزش‌های مناسب برای کار را دریافت خواهند کرد.


علاوه بر این، متقاضیان باید مدرکی مبنی بر داشتن توانایی مالی کافی برای حمایت از خود در طول اقامت در آلمان ارائه کنند. این مورد را می‌توان از طریق صورت‌حساب‌های بانکی ثابت کرد، هرچند به دلیل پرداخت حقوق و کمک هزینه در اغلب دوره‌های کارآموزی، اثبات تمکن مالی مراحل پیچیده‌ای نخواهد داشت. همچنین برخورداری از پوشش بیمه درمانی برای متقاضیان دریافت اقامت در آلمان ضروری است.


در نهایت مهارت در زبان آلمانی برای فعالیت و کار در جامعه و تکمیل برنامه‌های آموزش حرفه‌ای بسیار مهم است. متقاضیان دریافت اقامت باید قبل از اخذ ویزای خود، در آزمون‌های مهارت زبان مانند TestDaF یا DSH شرکت کرده و نمره قبولی کسب کرده باشند. با دریافت ویزای کارآموزی آلمان، مهاجران می‌توانند پس از گذراندن دوره به مدت دو سال در این کشور اقامت داشته باشند که پس از پیدا کردن شغل، قابل‌تمدید خواهد بود.

کاریابی کاربین همراه شما در روند اقدام برای آوسبیلدونگ آلمان

آوسبیلدونگ آلمان یک دوره ترکیبی آموزش و کار است. علاقه‌مندان می‌توانند بدین صورت هم‌زمان هم به‌عنوان کارآموز در یک شرکت آلمانی کارکرده و هم به‌عنوان دانشجو در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای شرکت کنند. شرکت در آوسبیلدونگ نه‌تنها هزینه‌ای ندارد، بلکه در طول مدت‌زمان کارآموزی به فرد حقوق نیز داده خواهد شد. در نهایت نیز می‌توانید به‌عنوان یک فرد ماهر وارد بازار کار آلمان شوید. برای شرکت در این دوره‌ها نیاز است تا حداقل مدرک زبان آلمانی B1 را کسب کنید.

اگر می‌خواهید، همه‌چیز را در مورد شهرهای مناسب برای آوسبیلدونگ (کارآموزی در آلمان) در مقاله‌ای تازه و کامل بخوانید، روی لینک زیر کلیک کنید:

شهرهای مناسب برای آوسبیلدونگ (کارآموزی در آلمان)

سوالات متداول

داشتن مدرک زبان آلمانی B1 و دیپلم از مهم‌ترین شرایط لازم برای حضور در دوره‌های دوگانه آوسبیلدونگ است.

شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام دوره کارآموزی خود وارد بازار کار شده و با اخذ ویزای کار آلمان، اقامت در این کشور را تجربه کنید.

جهت شرکت در برنامه آوسبیلدونگ شرایط سنی خاصی در نظر گرفته نشده، اما شانس متقاضیانی که بین 17 تا 30 سال هستند، از مابقی افراد بیشتر است.

دوره‌های آوسبیلدونگ به عنوان یک مسیر آموزش حرفه‌ای معتبر شناخته می‌شوند و با دیگر مسیرهای آموزش حرفه‌ای مثل دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی دارند. آوسبیلدونگ تمرکز بیشتری بر روی آموزش عملی دارد و به دانشجوها فرصت می‌دهد در محیط واقعی شغلی تجربه کسب کنند.

اتمام موفق دوره آوسبیلدونگ می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را برای شما فراهم کند. بسیاری از شرکت‌ها دانشجوهای خود را استخدام می کنند و این دوره‌ها معمولاً به عنوان معیاری برای انتخاب کارمندان جدید در نظر گرفته می‌شوند.

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
232 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1 22 23 24
بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی