ناک شغلی کانادا

ناک شغلی کانادا چیست؟

حدود نیمی از مهاجران، تحت برنامه های اقتصادی به کانادا مهاجرت می کنند. البته بیشتر این برنامه ها به مهارت و تجربیات شغلی متقاضیان متکی است. کانادا از کسانی که مهارت و یا تجربه کاری داشته باشند، استقبال می کند. با این حال، سطح تخصص شما گزینه های شما را برای مهاجرت به کانادا محدود می کند. عاملی که سطح تخصص شما را در کانادا مشخص می کند ناک شغلی کانادا نام دارد.

 

به عنوان مثال محمد ساکن تهران یک حسابدار حرفه ای است که قصد دارد تحت برنامه مهارت کاری فدرال به کانادا مهاجرت کند. البته، وی می داند که باید از طریق سامانه اکسپرس اینتری کانادا این اقدام را انجام دهد. با این وجود، شنیده است، که شغل وی باید در ناک 0، A و یا B باشد. اما او نمی داند ناک و انواع مختلف آن چیست.

 

ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که ناک کانادا در واقع چیست؟ و مشاغل ناک کانادا را به شما معرفی خواهیم کرد و در پایان با سطح مهارت ناک آشنا خواهید شد.

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

ناک کانادا (NOC) چیست؟

canada

سازمانی که بر منابع انسانی در کانادا نظارت می کند، ESDC نام دارد. البته ESDC مخفف اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا است. این سازمان مشاغل موجود در کانادا را در بیش از 500 دسته طبقه بندی می کند. با این وجود، هر شغل دارای یک کد چهار رقمی است.

 

 به عنوان مثال، کد 7611 به “کارگران ساختمانی” اشاره دارد. البته، این کد گروه بزرگی از عناوین شغلی را نیز شامل می شود، از جمله کارگران تخریب، سمباده زن ها، کمک کننده های میکسر بتن و آجر کاران و…

 

این کد و سایر کدهای چهار رقمی ESDC تحت سیستمی به نام طبقه بندی شغلی ملی یا ناک قرار دارند. در نتیجه، سامانه ناک روشی برای تعریف و درک ماهیت، وظایف و نیازهای مشاغلی است که در کانادا انجام می شود.

انواع مهارت های ناک کانادا

مهارت ها در کانادا

انواع مهارت ها در کانادا به ماهیت شغلی اشاره دارد و شامل ده دسته از جمله موارد زیر است:

 

0 – مشاغل مدیریتی

1 – مشاغل تجاری، مالی و اداری

2 – مشاغل در زمینه علوم طبیعی و کاربردی و مشاغل مرتبط

3 – مشاغل در امور بهداشت و سلامت

4- مشاغل آموزشي، حقوقي و اجتماعي، خدمات اجتماعی و دولتی

5- مشاغل هنری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی

6 – مشاغل فروش و خدمات

7 – مشاغل در امور اپراتورهای معاملات، حمل و نقل و تجهیزات و مشاغل مرتبط

8 – مشاغل در امور منابع طبیعی، کشاورزی و مشاغل تولیدی مرتبط

9 – مشاغل تولیدی و تاسیساتی

 

البته، نوع مهارت 0 به مهارت بالایی نیاز دارد. به عنوان مثال، تمام افراد زیر، تحت این انواع مهارت کار می کنند:

  • مدیرعامل یک شرکت بزرگ باربری
  • مدیر یک رستوران
  • رئیس یک دانشگاه

سطح مهارت ناک کانادا

سطح مهارت ناک کانادا

ناک، کار در کانادا را به پنج سطح مهارتی تقسیم می کند. البته، سطح مهارت ها منعکس کننده سطح تحصیلات و مهارت هایی است که فرد برای بدست آوردن شغل نیاز دارد. انواع سطح مهارت ناک شامل موارد زیر می شود:

 

  • 0 – به سمت های که سطح مهارت مدیریتی نیاز دارند اشاره دارد، مانند مدیران ارشد اجرایی، مدیران ارشد دولت، روسای دانشگاه ها، مدیران باشگاه ها و مدیران فروشگاه ها.
  • A – مشاغلی را شامل می شود که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند، مانند بازرسان مالی، مهندسین عمران، متخصصان منابع انسانی و فیزیکدانان.
  • B – به مشاغلی گفته می شود که معمولاً به مدرک دانشگاهی نیاز دارند، مانند دستیار مدیر، برنامه ریزان رویدادها، متخصصان بیمه، لوله کش، جوشکار و کارگزاران گمرک.
  • C – به مشاغلی گفته می شود که معمولاً به ترکیبی از دیپلم دبیرستان و آموزشهای کاربردی نیاز دارند، مانند ترانسفورماتورها، دفتریاران دادگستری، مجموعه داران، مدیران منابع انسانی و کارگران پست.
  • D –به مشاغل کارگری گفته می شود که معمولاً به آموزش در محل کار نیاز دارند، مانند وزنه کشی ماهی، بسته بندی گوشت، حامل پارچه و کارگران کشتی.
 

همانطور که می بینید مشاغل مدیریتی می توانند در هر دو نوع و سطح مهارت قرار بگیرند. با این حال، معمولاً آنها فقط در انواع مهارت ها شامل می شوند.

کد ناک کانادا چیست؟

canada-noc-list

روشهای بسیاری برای تعیین کدهای ناک وجود دارد. با این حال، یکی از ساده‌ترین روش ها برای آگاهی از کد ناک مراجعه به وبسایت مهاجرتی کانادا می باشد. شما در این سایت می توانید عنوان شغلی، طبقه بندی یا کدی را که به شغل شما در کانادا اختصاص داده می شود ببینید. شغل خود را در کادر جستجو وارد کنید و اطلاعات شغلی شما به شما نشان داده خواهد شد.

 

به طور مثال اگر شما “دندانپزشک” را جستجو کنید می توانید کد آن را مشاهده کنید. در ستون اول کد ناک نشان داده شده است، ستون دوم عنوان شغلی و ستون سوم سطح مهارت برای این عنوان شغلی برای شما نشان داده شده است.

به طور مثال در زیر شما می توانید شغل دندانپزشکی در کانادا را در ناک مشاهده کنید:

 

کد ناک

عنوان شغلی

سطح مهارت

3113

دندانپزشک

A

3114

دامپزشک

A

4011

سخنران و استاد دانشگاه

A

چگونه می توان از جزئیات هر کد ناک مطلع شد؟

عناصر کد ناک کانادا

اگر قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید و می خواهید درباره هر کد ناک اطلاعات بیشتری را کسب کنید، باید به وب سایت ESDC مراجعه کنید.شما در این وب سایت می توانید طبقه بندی ها را براساس عناوین شغلی یا کد آنها جستجو کنید. فرض کنید کد ناک 3113 را جستجو می کنید. برای شما اطلاعات این شغل در کانادا نشان داده خواهد شد.

 

برخی از عناصر کد ناک عبارتند از:

  • بیانیه شغلی ناک.
  • وظایف اصلی ناک.
  • عناوین شغلی ناک.
  • الزامات استخدام ناک.
  • استثنائات ناک.
 

بیانیه لید ناک کانادا

شغل شما باید با بیانیه لید مورد نظر شما مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت شما کد اشتباهی را جستجو کرده اید با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از دستورها لید می توانند مشاغل بسیاری را در کانادا پوشش دهند. اگر از ناک انتخابی خود مطمئن نیستید می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

وظایف اصلی ناک کانادا

شغل شما باید با بیشتر مواردی که تحت وظایف اصلی ناک می باشد مطابقت داشته باشد. البته، قاعده کلی این است که اگر کمتر از 60٪ مطابقت داشته باشد، ممکن است ناک اشتباهی را انتخاب کرده باشید.

 

عناوین شغلی ناک کانادا

فقط از عنوان های نمونه به عنوان راهنما استفاده کنید. البته، ممکن است این مورد به شما کمک کند تا یافته های خود را دوباره بررسی کنید، اما این بخش به مانند گزاره اصلی و بخش های آن مهم نیستند. در نتیجه، اگر عنوان شغلی خود را نمی بینید نگران نباشید.

عنوان های شغلی دندانپزشک در کانادا شامل، اندودنتیکس، جراح دهان و دندان و آسیب شناس دهان می باشد.

 

شرایط اشتغال در ناک کانادا

اگر متقاضی کار در کانادا هستید شرایط اشتغال خود را با دقت مطالعه کنید. با این حال، اگر متقاضی مهاجرت به کانادا می باشید، این بخش اهمیت چندانی ندارد. البته این بخش در برخی از استان ها بسیار مهم است. بنابراین، شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد بخش های مختلف ناک با ما در تماس باشید.

اگر می‌خواهید، همه‌چیز را در مورد جاب آفر کانادا در مقاله‌ای تازه و کامل بخوانید، روی لینک زیر کلیک کنید:

جاب آفر کانادا

ناک و مهاجرت به کانادا

express-entry-noc-list

هنگامی که برای مهاجرت به کانادا اقدام می کنید، باید مطمئن شوید که تجربه و مهارت شغلی شما تحت انتظارات و شرایط مورد انتظار می باشد.

به عنوان مثال، هر دسته از اکسپرس اینتری کانادا نیازهای خاصی به ناک دارد. البته، شما می توانید برای آن که به صورت دقیق در جریان جزئیات قرار بگیرید با کارشناسان ما در موسسه کاربین در تماس باشید.

ناک و مجوز کار در کانادا

اگر می خواهید به طور موقت در کانادا اقامت داشته و کار کنید، ممکن است نیاز به مجوز کار داشته باشید.

 

البته همانطور که پیشتر ذکر شد، دانستن کد ناک و شرایط اشتغال آن می تواند از اشتباهات احتمالی شما در درخواست مجوز کار در کانادا جلوگیری کند.

canada-appproved

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا

canada-job

اکنون دانشجویان ایرانی در کانادا می توانند از فرصت های بسیار خوبی که پس از اتمام دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی در این کشور وجود دارد استفاده کنند. دانشجویان ایرانی مقیم کانادا می توانند پس از فارغ التحصیلی از مزایای اقامت دائم  کانادا استفاده کنند.

 

از مهمترین رشته های تحصیلی که دانشجویان پس از پایان دوره دانشگاه خود می توانند در این کشور کار پیدا کنند و اقامت داشته باشند در رشته های زیر است:

 

  • مدیریت بازرگانی
  • فناوری اطلاعات
  • بازرگانی
  • مهندسی هسته ای
  • پزشکی
  • روزنامه نگاری
رشته های تحصیلی در کانادا

بازار کار در کانادا

بازار کار کانادا از سال 2000 عملکرد بسیار خوبی را داشته و حتی از بدترین بحران های مالی جهانی توانسته به خوبی عبور کند. از سال 2000، درآمد ها در کانادا به سرعت رشد داشته و نابرابری درآمد ثابت مانده و یا کم شده است.

 

کانادا فرصت های شغلی بسیاری را در زمینه های کاری مختلف ارائه می دهد. این امر موجب شده است که بسیاری از مهاجران به دلیل حقوق عادلانه و کیفیت زندگی در کانادا، کار در کانادا را انتخاب کنند. کانادایی ها افرادی سخت کوش و فداکار و مشتاق به کار هستند.

work-in-canada

مشاغل مورد نیاز کانادا

راندستاد (Randstad)، یک شرکت مشاوره ای در مورد منابع انسانی کانادا، برترین مشاغل مورد نیاز کانادا را برای سال 2023 منتشر کرد. طبق گفته این سازمان، بسیاری از مشاغل مورد تقاضا در کانادا شامل کسانی است که دارای مهارت و تخصص هستند. این مشاغل شامل موارد زیر است:

 

  • نماینده خدمات مشتریان
  • راننده
  • پرستار
  • مهندس برق
  • توسعه دهنده نرم افزار
  • حسابدار
  • مدیریت منابع انسانی
  • مشاور امور مالی
  • کارمند فناوری اطلاعات

نتیجه گیری

ناک سامانه طبقه بندی شغلی کانادا است و برای تعریف مشاغل و نیازهای آنها مانند مهارت و تحصیلات مورد نیاز تشکیل شده است. بسیاری از برنامه های مهاجرتی کانادا از این سامانه برای تعیین معیارهای شغلی خود استفاده می کنند. سامانه  ناک همچنین به خارجیانی که مایل به مهاجرت به کانادا هستند کمک می کند تا به درستی تخصص خود را تعیین کنند. هر کلاس ناک که شامل А ،B ،С  و D می باشد، معنای خاص خود را دارد و با کد منحصر به فرد خود به گروه ها، دسته ها و زیر گروه های مختلفی تقسیم می شود.

ما در مطلب ویزای کار کانادا نیز اطلاعات مفیدی آماده‌ کرده‌ایم. آن را هم از دست ندهید.

سوالات متداول

از سامانه NOC برای طبقه بندی مشاغل در کانادا استفاده می شود. توسط این سامانه مشاغل براساس نوع و وظایف کاری که شخص انجام می دهد طبقه بندی می شوند.

لیست طبقه بندی شغلی ملی کانادا، پایگاه داده ای است که توسط دولت کانادا تهیه شده است. کلیه مشاغل موجود در کانادا توسط این سیستم دسته بندی می شوند.

اگر می خواهید از طریق برنامه مهاجرتی آتلانتیک به این کشور مهاجرت کنید، تجربه کاری شما باید با نوع مهارت سطح 0 ، A ، B یا C مطابقت داشته باشد.

 اگر می خواهید از طریق اکسپرس انتری به کانادا مهاجرت کنید باید در مهارت های 0 ، A یا B گروه بندی شده باشید.

اگر کارایی شما با بیش از یک شغل مطابقت دارد، نمی توانید ادعای هر دو آن را داشته باشید. 

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارشناس مهاجرت
کارشناس مهاجرت
پاسخ به  رضا رحمتی
2 سال قبل

سلام خیر فقط برای کاناد هست

رضا رحمتی
رضا رحمتی
2 سال قبل

وقت بخیر. فقط کشور کانادا ناک شغلی داره؟ کشورهای دیگه ندارن؟

کارشناس مهاجرت
کارشناس مهاجرت
پاسخ به  خانوم رستمی
2 سال قبل

سلام بله

خانوم رستمی
خانوم رستمی
2 سال قبل

سلام روز بخیر
پرستاری هم جزو ناک شغلی کانادا محسوب میشه؟

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی