کارت شانس آلمان

دولت آلمان اخیراً اصطلاح تازه‌ای برای مهاجرت از طریق کار تحت عنوان Chancenkarte را اعلام کرده که در اصل به معنای کارت فرصت یا کارت شانس آلمان است. با اخذ Chancenkarte یا همان ویزای شانس آلمان، بسیاری از متقاضیان مهاجرت به اروپا، از طریق کار قادر خواهند بود به کشور محبوب آلمان مهاجرت کنند.

البته سیاست‌‌ها برای دریافت کارت فرصت آلمان فقط به نفع مهاجران نیست؛ بلکه جبران کمبود نیروی کار نیز از مزایای دریافت ویزای کارت شانس آلمان به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره کارت شانس یا همان کارت فرصت آلمان شرح دهیم. اگر جزو متقاضیان مهاجرت به اروپا هستید، مطالعه این مقاله را به تعویق نیندازید. چند دقیقه به مطالعه این مقاله اختصاص دهید تا بدانیم «کارت شانس المان چیست». 

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

کارت شانس المان چیست؟ مجوزی برای ورود نیروی کار متخصص به این کشور

کارت شانس آلمان یک نوع ویزای کاری آلمان است که برای جذب نیروهای ماهر و متخصص و استعداد‌های جوان از خارج از اتحادیه اروپا به آلمان طراحی شده است. این ویزا به افراد اجازه می‌دهد تا برای یک سال به آلمان بروند و به جست‌وجوی شغل در رشته خود بپردازند. با داشتن ویزای کارت شانس المان، امکان کار به‌صورت پاره وقت در طول یک سال اعتبار این ویزا وجود دارد. این نوع کار پاره وقت با کارت فرصت آلمان، راهکاری برای پوشش هزینه‌های زندگی مهاجر در طول اقامت به شمار می‌رود. 

البته قانون کارت شانس آلمان از مارس سال 2024 به اجرا درآمده است. دریافت این کارت به معنی حتمی بودن اشتغال در آلمان نیست؛ با دریافت کارت فرصت آلمان، متقاضی اجازه ورود به این کشور را به‌منظور جست‌وجو برای فرصت شغلی دلخواه دارد. ازاین‌رو ویزای شانس آلمان با ویزای بلوکارت آلمان کاملا متفاوت است. ویزای بلوکارت به افراد ماهری داده می‌شود که از کارفرمای آلمانی پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشند. 

کارت شانس آلمان؛ نوعی کارت ویزای کاری این کشور

شرایط کارت شانس آلمان چیست؟

شرایط کارت شانس آلمان بر‌اساس شایستگی‌های فردی انجام می‌شود. اصلی‌ترین شرایط برای ثبت نام کارت شانس آلمان، داشتن حداقل سن زیر ۳۵ سال است و فرد باید مدرک تحصیلی معتبر داشته باشند. همچنین متقاضی دریافت این کارت باید حداقل سه سال سابقه کار در رشته خود داشته باشد. در آخر ارائه گواهی حداقل سطح A1 زبان آلمانی برای دریافت ویزای شانس آلمان ضروری است. 

 

شرایط کارت شانس آلمان به‌صورت یک سیستم امتیازبندی در نظر گرفته می‌شوند. هر فرد باید حداقل ۶ امتیاز از ۱۴ امتیاز را کسب کند تا بتواند کارت شانس را درخواست دهد. بالاترین امتیاز به کسانی داده می‌شود که در آلمان تحصیل کرده یا دوره‌ دیده‌اند؛ چون آلمان مایل است نخبگان پرورش یافته در این کشور را جذب کند.

 

کارت شانس آلمان قابلیت تمدید دوباره ندارد و فقط برای یک سال صادر می‌شود. اگر فرد در این مدت نتواند شغل مناسب پیدا کند، باید به وطن خود یا کشور مبدأ بازگردد. این نکته برای بازگشت فرد به کشور مبدا بعد از نیافتن شغل برای ویزای جاب سیکر آلمان نیز صدق می‌کند. این ویزا برای ۶ ماه معتبر است و متقاضی کار در آلمان بعد از پیدا نکردن شغل در ۶ ماه باید به کشور خود بازگردد.

بررسی شایستگی افراد؛ از شرایط دریافت کارت شانس آلمان

بررسی مزایای کارت شانس آلمان

اگر از علاقه مندان به مهاجرت به آلمان از طریق کار هستید، ثبت نام کارت شانس آلمان، فرصتی ایده‌آل برای ورود به این کشور و کار به‌عنوان نیروی متخصص به شمار می‌رود. در ادامه این بخش به بررسی مزایای کارت فرصت آلمان برای نیروی کار بین‌المللی می‌پردازیم.

  • امکان دریافت ویزای کاری بدون داشتن پیشنهاد کار قطع: شما می‌توانید با کارت فرصت به آلمان سفر کنید و در آنجا به دنبال شغل مناسب خود باشید، البته شما باید داشتن توانایی تأمین معیشت خود در طول اقامت در این کشور اروپایی را اثبات کنید.
  • سادگی و سرعت روند درخواست: برای گرفتن کارت فرصت این کشور شما نیاز به تکمیل فرم‌های پیچیده و ارائه مدارک زیاد ندارید؛ فقط باید چهار شرط اصلی را به نحو مناسب برآورده کنید.
  • امکان تغییر شغل و استخدام بدون نیاز به تأیید مجدد: شما با داشتن کارت شانس آلمان محدود به یک شغل یا یک کارفرما نخواهید بود و می‌توانید به‌راحتی در بازار کار آلمان حرکت کرده و به دنبال ارتقای جایگاه شغلی خود باشید.
  • امکان اشتغال به کار پاره‌وقت: شما در مدت زمان یکسال که در کشور آلمان سکونت دارید، امکان اشتغال در کارهای پاره وقت را خواهید داشت. 
  • امکان اخذ اقامت دائم پس از دو سال: شما با داشتن شانس کارت آلمان می‌توانید پس از دو سال کار و زندگی در آلمان، درخواست اقامت دائم کنید و به عضویت جامعه آلمان درآیید.

تمکن مالی کارت شانس آلمان باید مقداری باشد که مهاجر در طول یکسال برای  دولت آلمان هزینه‌ای ایجاد نکند. البته قانون کارت شانس آلمان اجازه کار پاره وقت برای کسب هزینه‌های روزانه را ایجاد می‌کند. 

امکان تغییر شغل؛ یکی از مزیت‌های دریافت کارت شانس آلمان

معایب کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس آلمان یک فرصت بزرگ برای کسانی است که می‌خواهند به این کشور مهاجرت کنند و در زمینه تخصصی خودکار کنند؛ البته پیش از درخواست ویزای کار آلمان به شکل کارت فرصت آلمان باید معایب و محدودیت‌های این نوع ویزا را بشناسید. 

  • کارت شانس قابل‌ تمدید نیست.
  • شما باید توانایی تأمین معیشت خود را در طول اقامت در آلمان اثبات کنید. شما تا زمانی که موفق به اخذ اقامت دائم آلمان نشوید، نمی‌توانید از خدمات رفاهی و اجتماعی این کشور بهره‌مند شوید و باید هزینه‌های زندگی خود را با منابع مالی خودتان پوشش دهید.
  • محدودیت سنی ۳۵ سال نیز ملاک نسبتاً سختی است.
  • شما باید با فرهنگ و قوانین آلمان آشنا بوده و زبان آلمانی را به‌طورکامل بلد باشید. شما باید بتوانید با جامعه ارتباط برقرار کرده و قوانین اجتماعی را رعایت کنید. این امر نیاز به یادگیری زبان و تطبیق شما با محیط دارد. این در حالی است که اگر شما یک متخصص فناوری اطلاعات باشید، معمولاً می‌توانید یک شغل انگلیسی‌زبان در آلمان پیدا کنید؛ اما معیارهای واجد شرایط بودن کارت فرصت، شما را مجبور به یادگیری زبان آلمانی می‌کند، حتی اگر در شغل خود به مهارت آلمانی نیاز نداشته باشید.

قطعاً محدودیت بالایی برای تعداد کارت‌های فرصت در یک سال وجود خواهد داشت. این مسئله به این معنی است که هر ساله متقاضیان بیشتری و تعداد ویزاهای کمتری برای این کارت وجود خواهد داشت. در کنار محدودیت‌ها باید سایر عوامل از جمله میزان مالیات بر درآمد و میزان حقوق در فرصت‌های شغلی متنوع را نیز بررسی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از این امر پیشنهاد می‌کنیم مقاله «مالیات در آلمان چند درصد است» را مطالعه کنید. 

محدودیت سنی ۳۵ سال؛ یکی از معایب دریافت کارت شانس آلمان
دریافت کارت شانس آلمان با خدمات موسسه اعزام نیروی کار کاربین

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های کارت فرصت آلمان پرداختیم تا بدانیم کارت شانس آلمان چیست. کارت فرصت یا همان کارت شانس یک ابتکار عالی از سوی دولت آلمان است که فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار گروهی از متقاضیان کار در آلمان قرار می‌دهد. ویزای کارت شانس آلمان فقط برای یک سال اعتبار دارد و متقاضی باید در این یک سال به جست‌وجوی کار بپردازد. مهم‌ترین مزیت قانون کارت شانس آلمان، امکان اخذ اقامت دائم و پاسپورت آلمان بعد از دو سال کار کردن در این کشور به شمار می رود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با موسسه‌های مهاجرتی و اعزام نیروی کار به آلمان تماس بگیرید. 

سوالات متداول

تاکنون کارت شانس کشور آلمان برای هیچ متقاضی صادر نشده است؛ به همین دلیل به‌طورقطع نمی‌توان زمان بررسی درخواست را تخمین زد.

خیر، انتظار می‌رود کارت شانس این کشور از اواخر سال ۲۰۲۳ یا در سال ۲۰۲۴ برای اولین ‌بار صادر شود.

اگر شما دارای کارت شانس یا ویزای کار یا تحصیل هستید، باید قبل از اتمام مهلت اقامت خود به ایران برگردید و در غیر این صورت، ممکن است حق اقامت خود را برای همیشه از دست بدهید.

هزینه‌های زندگی در آلمان بستگی به شهر، سبک زندگی و نیازهای شخصی شما دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که آلمان یک کشور گران‌قیمت نیست و اگر شما دارای درآمد مناسب و بودجه‌بندی خوب باشید، می‌توانید در این کشور زندگی راحت و مطلوبی داشته باشید.

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شقایق میرخانی
شقایق میرخانی
پاسخ به  نیما مقانی
1 ماه قبل

سلام نیما عزیز وقتتون بخیر
در حال حاضر رشته حسابداری جزو مشاغل اولویت کشور آلمان برای ورود نیروی کار خارجی نمیباشد و افرادی که برای دوره های زبان برای آلمان اقدام میکنند مورد تایید سفارت آلمان در ایران برای صدور ویزا قرار نمیگیرن.

شقایق میرخانی
شقایق میرخانی
پاسخ به  فرزاد
2 ماه قبل

سلام فرزاد عزیز وقتتون بخیر
برای دریافت کارت شانس آلمان یکی از مهم ترین شاخصه هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد سن متقاضی هستش که باید سن شما کمتر از 35 سال باشد و در مراحل بعدی مدرک تحصیلی و … میباشد که باید توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار بگیره.

شقایق میرخانی
شقایق میرخانی
پاسخ به  سیمین
3 ماه قبل

سلام سیمین عزیز وقتتون بخیر
بهتره که حداقل مدرک B1 رو داشته باشید.

نیما مقانی
نیما مقانی
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر.. من حسابداری خوندم، شنیدم که میتونم برای کار برم و مهم تر از این آموزش زبان آلمانی هم میدن بهم ولی باید برای دولت کار کنم درسته؟

سیمین
سیمین
3 ماه قبل

سلام برای کارت شانس آلمان به چه سطح مدرک زبانی نیاز داریم؟

فرزاد
فرزاد
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر، من جوشکار هستم و 8 سال سابقه کار دارم، میتونم برای کارت شانس آلمان اقدام کنم؟

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی