بررسی درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان در سایت کاربین

بازار کار IT در کشور آلمان

آلمان به دلیل داشتن صنعت گسترده از جمله کشورهای میزبان صنایع به‌روز و دیجیتال به شمار می‌رود. این ویژگی آلمان به معنای گستردگی فرصت‌های شغلی رشته کامپیوتر در المان محسوب می‌شود. به دلیل نیاز آلمان به نیروی کار متخصص، این کشور به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی تبدیل شده است. یکی از مشاغلی که در لیست نیازمندی‌های کشور آلمان در سال 2024 معرفی شده است، IT نام دارد. در ادامه این مطلب به بررسی بازار کار IT و بازار کار مهندسی کامپیوتر در المان می‌پردازیم. مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی از میزان حقوق این رشته‌ها به‌ویژه حقوق مهندس کامپیوتر در آلمان در اختیار شما قرار خواهد داد. 

این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است.

فرم مشاوره رایگان

آنچه خواهید خواند:

تحصیل رشته IT در آلمان

تحصیل رشته آی تی و علوم کامپیوتر در یکی از برترین دانشگاه‌های آلمان سکوی پرتابی برای دانشجویان علاقمند به این رشته محسوب می‌شود. بازار کار مهندسی کامپیوتر در المان و نیاز این کشور به جذب نیروی ماهر، هر دو از عوامل مهاجرت کاری و تحصیلی متخصصین علوم کامپیوتر به المان شده است. 

دانشجویانی که فکر می‌کنند صلاحیت تحصیل در این رشته مطلوب را دارند، باید شرایطی همچون مدرک معتبر، ریزنمرات، مدرک زبان آلمانی در سطح (B2) یا (C1) را داشته باشند. متقاضیان تحصیل در رشته آی تی می‌توانند یکی از پنج دانشگاه برتر آلمان از نظر رنکینگ جهانی را برای این کار انتخاب کنند. در ادامه پنج دانشگاه برتر به ترتیب رنکینگ (QS) جهان معرفی شده‌اند.

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه فناوری کارلسروهه (KIT)
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه آخن (RWTH)
  • دانشگاه فنی برلین

هر چند که مهاجرت تحصیلی و کاری در صدر انواع روش‌های ورود به رشته کامپیوتر در آلمان محسوب می‌شود؛ بااین‌حال برنامه‌های آوسبیلدونگ آلمان برای رشته‌های فنی مانند آی تی و کامپیوتر، نیز فرصت خوبی برای ورود به این حوزه به شمار می‌روند. آوسبیلدونگ یا کارآموزی آلمان از جمله دوره‌هایی است که آموزش عملی و تئوری دارد و به داوطلب حقوق نیز پرداخت می‌شود. توجه داشته باشید که آوسبیلدونگ علوم کامپیوتر در لیست آوسبیلدونگ های پر‌درآمد آلمان قرار دارد؛ ازاین‌رو در هنگام دریافت ویزای این برنامه کاری و آموزشی آلمان، نیازی به ارائه تمکن مالی نخواهید داشت. 

تحصیل در رشته کامپیوتر در المان؛ فرصتی برای ورود به بازار کار و رسیدن به درآمد بالا

شرایط رشته IT در آلمان

اکثر شرکت‌ها در آلمان بر توسعه و فناوری، سرمایه‌گذاری می‌کنند. ازاین‌رو فرصت‌های شغلی و درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان به یک گزینه ایده‌آل برای ادامه مسیر شغلی تبدیل شده است. همچنین در این کشور استارتاپ‌های فراوان به همراه شرکت‌های کوچک فناوری و همچنین شرکت‌های فناوری چندملیتی یافت می‌شود که بازار کار (IT) در آلمان را رونق بیشتری می‌بخشند. این شرکت های چند ملیتی همچنین شرکت‌های و شعبه‌های خود را در کشورهای مختلف اروپا سازماندهی و هدایت می‌کنند. در‌صورتی که کسی بخواهد به صورت مستقیم ویزای کار آلمان را برای اشتغال به‌عنوان مهندس (IT) دریافت کند، باید مدارک زیر را به‌طور‌کامل ارائه دهد:

  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و آلمانی با توجه به ملیت و زبان شرکتی که متقاضی در آن استخدام شده است.
  • ارائه یک قرارداد کاری امضا شده بین کارفرما و متقاضی کار به عنوان مهندس آی تی.
  • ارائه مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی آن به زبان آلمانی و انگلیسی.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و همچنین ترجمه رسمی آن به زبان آلمانی و انگلیسی.
  • ارائه گواهی مبنی بر داشتن محلی برای اقامت در آلمان برای متقاضی اشتغال به کار.
  • ارائه گواهی تمکن مالی بانکی که ثابت کند فرد می‌تواند در آلمان هزینه‌های زندگی خود را در طول مدت اقامت پرداخت کند. میانگین هزینه‌های ماهانه برای یک فرد اگر مجرد باشد حدوداً ۲,۳۸۳ یورو برآورد شده است.

به‌طورکلی مدارک گفته شده برای تحصیل و کار در رشته کامپیوتر در المان برای انواع ویزای کاری مربوط به این رشته الزامی هستند. البته ارائه قرارداد کاری در لیست این موارد قرار نمی‌گیرد؛ چرا‌که دریافت ویزای جستجوی کار آلمان به معنی ورود به آلمان به منظور پیدا کردن شغل مورد‌نظر است. با‌توجه‌به ایده‌آل بودن حقوق مهندس کامپیوتر در المان، دریافت ویزای جاب سیکر آلمان برای ورود به این کشور و یافتن فرصت شغلی، یک راهکار ایده‌آل است. 

درآمد رشته IT در آلمان

نرخ بالای حقوق مهندس کامپیوتر در المان یکی از دلایل استقبال متخصصین و دانشجویان این رشته برای ورود به آلمان به شمار می‌رود. البته درامد مهندس کامپیوتر در المان برای هر فرد به فاکتورهای متعددی از جمله رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، شرکتی که در آن استخدام شده‌اند و همچنین جایگاه شغلی بستگی دارد.  به‌طور‌کلی کشور آلمان از لحاظ درآمدی که به شاغلین این حوزه پرداخت می‌کند (یعنی مبلغی حدود ۵۱۰۴۵.۱۰ دلار آمریکا) در رده پنجم جهان قرار دارد. کشورهای سوئیس با (۱۴۵۰۴۹)، نروژ با (۷۱۹۹۳)، دانمارک با (۷۳۱۳۸) و سوئد با (۵۰۷۲۷) در رده‌های اول تا چهارم جای گرفته‌اند.

برای مثال شرکت (Deutsche Bank) با وجود اینکه یک شرکت مالی است اما در واقع یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان مهندسین (IT)، متخصصین کامپیوتر و متخصصین رشته‌های توسعه و فناوری به شمار می‌رود. با‌توجه‌به حضور این شرکت‌ها در آلمان و نرخ بالای پرداخت حقوق مهندس کامپیوتر در آلمان، افراد بیشماری برای دریافت ویزای کاری آلمان و اشتغال در این فرصت‌های شغلی اقدام می‌کنند. 

از سایر شرکت‌های بزرگ آلمانی که در حال جذب مهندس و متخصص در حوزه‌های کامپیوتر و آی تی هستند می‌توان به اسکای تک، زیمنس و همچنین تولیدکنندگان و طراحان ماشین مثل بی ام و (BMW) و دیملر (Daimler) اشاره کرد. 

رشته کامپیوتر در آلمان؛ در لیست پردرآمدترین مشاغل

بازار کار IT و بازار کار مهندسی کامپیوتر در المان

سطح فناوری و تکنولوژی در کشور آلمان به دلیل پیشرفت سریع و همچنین رقابت بر سر نوآوری بین کشورهای اروپایی روز‌به‌روز در حال افزایش است. این مسئله باعث افزایش میزان درامد مهندس کامپیوتر در المان شده است. همچنین به دلیل نیاز شدید کشور آلمان و کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا به نیروی کار متخصص در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، درآمد این افراد نیز در این کشورها نیز سیر صعودی دارد. 

یکی از دلایل رونق گرفتن بازار کار (IT) در آلمان نیز همین رقابت سرسختانه بر سر نوآوری و تکنولوژی بین کشورهای اروپایی است. جدول مقایسه‌ای که در ادامه طراحی شده است بیانگر وضعیت بازار کار (IT) در آلمان و میزان درآمد افراد شاغل به این حرفه نسبت به مشاغل پرطرفدار دیگر در این کشور است.

فرصت شغلی و رشته

حداقل میزان درآمد در یک سال

حداکثر میزان درآمد در یک سال

مهندسی برق

۵۳۸۰۰ یورو

70200 یورو

صنعت ساخت و ساز

۴۵۰۰۰ یورو

78000 یورو

IT

۴۵۹۰۰ یورو

75000 یورو

صنعت شیمیایی و داروسازی

۵۹۲۰۰ یورو

۹۳۰۰۰ یورو

مهندسی مکانیک

۵۲۸۰۰ یورو

66500 یورو

عرضه انرژی

۵۲۶۰۰ یورو

۷۷۳۰۰ یورو

طراحی و ساخت وسایل نقلیه

۵۶۸۰۰ یورو

۸۴۰۰۰ یورو

ازآنجایی‌که رقابت برای اشتغال در فرصت‌های شغلی رشته کامپیوتر در المان بالا است؛ بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به این کشور برای وارد شوند و سپس به دنبال شغل مورد‌نظر بگردند. این ویژگی امکان کار در آلمان امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در المان را برای متقاضیان کار در این کشور فراهم می‌کند. 

 

فرصت‌های شغلی متنوع؛ یکی از ویژگی‌های اشتغال در رشته مهندسی کامپیوتر آلمان

عوامل تاثیرگذار بر درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان

  • یک مهندس (IT) باتوجه‌به توانمندی‌های خود درآمدی بین ۴۵۰۰۰ تا 75000 یورو در سال کسب می‌کند. البته ناگفته نماند که درآمد شاغلین این حوزه به عوامل متعددی همچون مدرک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، میزان سابقه کاری (مبتدی، متوسط و پیشرفته) و مهارت های مختلف نظیر (full stack, Python, java, front end, java script, php, net) بستگی دارد. مهارت‌های دیگری همچون (C++) و (C#) نیز بر درآمد سالانه شاغلین (IT) تاثیر می‌گذارند.‌ در ادامه این بخش بهتر است که وضعیت بازار کار مهندسی کامپیوتر در المان و درآمد آن در شهرهای مختلف کشور آلمان می‌پردازیم.

    • برلین (Berlin) با درآمد سالیانه حدود 53640 یورو.
    • هامبورگ (Hamburg) با درآمد سالیانه حدود 52800 یورو.
    • مونیخ (München) با درآمد سالیانه حدود 51840 یورو.
    • کلن (Cologne) با درآمد سالیانه حدود ۴۹۷۰۰ یورو.
    • فرانکفورت (Frankfort) با درآمد سالیانه حدود 50040 یورو.
    • دوسلدورف (Düsseldorf) با درآمد سالیانه حدود 49320 یورو.
    • برمن (Bremen) با درآمد سالیانه حدود 46560 یورو.

     همان طور که از این مقایسه برمی‌آید، شهرهای پرجمعیت کشور آلمان بیشترین میزان حقوق مهندس کامپیوتر در المان را به خود اختصاص داده‌اند؛. برلین با بیشترین میزان درآمد در صدر این مقایسه قرار دارد.

شرایط دریافت Blue card برای مهندسان IT

رشته آی تی و گرایش‌های آن جزء مشاغل مورد نیاز در لیست مشاغل کشور آلمان در سال 2024 معرفی شده است. دولت آلمان برای مهندسان و متخصصین این رشته تسهیلات و امکاناتی را به‌عنوان مشوق در نظر گرفته است که یکی از این تسهیلات درخواست کارت آبی (Blue card) آلمان است. کارت آبی در واقع یک سکوی پرتاب برای مهندسین رشته آی تی در کشور آلمان به شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که افراد با داشتن این کارت به‌راحتی می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی اقامت دائم و پس از آن تابعیت کشور آلمان را درخواست کنند. البته دریافت اقامت دائم آلمان فقط با بلوکارت این کشور امکان‌پذیر نیست؛ دریافت ویزای خوداشتغالی آلمان نیز از راهکارهای کار در آلمان، رسیدن به درآمد بالا و در نهایت دریافت اقامت دائم به شمار می‌رود. 

البته کارت آبی اعتبار چهار ساله دارد و فرد باید در همین مدت برای اقامت دائم و اخذ تابعیت اقدام کند. مدت زمان اخذ اقامت دائم و پس از آن تابعیت برای افرادی که با ویزای کار به آلمان مهاجرت کرده‌اند، حداکثر ۸ سال است؛ بااین‌حال کارت آبی به متقاضیان کمک می‌کند تا در مدت ۲ الی ۳ سال تابعیت کشور آلمان را از آن خود کنند.

مدارک دریافت Blue card برای مهندسان IT

با‌توجه‌به نیاز کشور آلمان به مهندسین رشته آی تی و رشته کامپیوتر در آلمان، کارت آبی به عنوان یک مشوق و یک امتیاز برای این افراد در نظر گرفته می‌شود. مهندس (IT) که مایل به گرفتن (Blue card) است باید قرار پیشنهاد کاری وی شامل حداقل درآمدی معادل دو سوم درآمد سالیانه آلمانی‌ها باشد. این مبلغ به‌عنوان حقوق مهندس کامپیوتر در آلمان معادل ۵۳۶۰۰ یورو در سال است. داشتن مدرک کارشناسی معتبر و همچنین مدرک آلمانی سطح (B1) از الزامات عمومی اخذ (Blue card) برای مهندسان رشته (IT) است. از سایر مدارکی که متقاضی کار در رشته (IT) در آلمان باید به سفارت آلمان تحویل دهد شامل:

  • نامه تمکن مالی
  • فرم درخواست (Blue card)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت روحی و جسمی
  • گواهی بیمه سلامت بین‌المللی
  • پاسپورت معتبر
  • تاییدیه اداره کار آلمان
  • مدرک معتبر
  • تاییدیه ارزیابی بازار کار (IT) در آلمان

علاوه‌بر ورود به آلمان با استفاده از ویزای کاری، استفاده از برنامه‌های کارآموزی و دریافت ویزای  آوسبیلدونگ it نیز راهکاری برای رسیدن به درآمد بالا در کشور آلمان به شمار می‌رود. البته شرکت در برنامه‌های آوسبیلدونگ به مدت دو تا سه سال طول میی‌کشد. بعد از این دوره کارآموز با دریافت مدرک معتبر امکان کار در فرصت‌های شغلی متنوع را خواهد داشت. 

وظایف یک مهندس IT در آلمان

از یک مهندس فناوری اطلاعات در آلمان انتظار می‌رود که وظایف زیر را برای بهبود اقتصاد این کشور از نظر تکنولوژی انجام دهد.

  • کمک به بهبود عملکرد و امنیت یک شبکه با ارزیابی دقیق، توصیه و انجام اقدامات لازم.
  • امکان دستیابی به همه اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها در زمینه‌های مختلفی نظیر چارچوب برنامه و حفظ ایمنی برنامه‌ریزی
  • امکان دسترسی و همچنین نصب کلیه خدمات و تجهیزات ارتباط صوتی و تصویری و پشتیبانی از همه آنها.
  • امکان انتخاب تجهیزات مختلف و اعمال موارد مختلفی همون نصب، پیکربندی و آزمایش آنها.
  • امکان نظارت بر سیستم‌های مشاوره با مشتریان در رابطه با چگونگی طراحی و نگهداری از سیستم‌های نرم‌افزاری.
  • امکان پشتیبانی کامل از شبکه.
  • امکان نظارت بر ترافیک داده و عملکردهای شبکه به طور موثر و ایمن.

جزئیات این وظایف در موقعیت شغلی‌های متفاوت رشته کامپیوتر در آلمان متغیر خواهد بود. با‌توجه‌به جزئیات هر فرصت شغلی، میزان درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان نیز متغیر خواهد بود. 

اشتغال در رشته کامپیوتر در آلمان با خدمات موسسه کاربین

بازار کار (IT) در آلمان در سال 2023 به اوج خود رسیده است و دلایل بی‌شماری پشت این امر پنهان شده‌اند که مهمترین آنها صنعتی بودن کشور آلمان و نیاز مبرم آن به نیروی متخصص و جوان است. از مهم ترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق اشتغال به عنوان مهندس فناوری اطلاعات درآمد بالای این شغل در کشور آلمان است که می‌تواند زندگی مرفهی را برای فرد و خانواده وی رقم بزند. به جز دریافت ویزای کار، امکان تحصیل در رشته آی تی در این کشور نیز وجود دارد و متقاضیان می‌توانند پس از تحصیل در شرکت های بزرگ و معروف این کشور مشغول به کار شوند. در صورت داشتن فعالیت مستمر و سودده برای کشور آلمان اقامت دائم و تابعیت این کشور پس از چند سال اشتغال به عنوان مهندسی فناوری اطلاعات امکان‌پذیر خواهد بود.

 

توضیحات کامل درباره کار در آلمان را در این مقاله می توانید مطالعه کنید.

فرم مشاوره زیر رو پُر کنید تا شرایطتون آنلاین بررسی بشه و با شما تماس گرفته بشه 

نظرات کاربران

guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آقای مرحمتی
آقای مرحمتی
پاسخ به  جواد
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
بله برای شبکه هم فرصت شغلی وجود داره.

جواد
جواد
10 ماه قبل

سلام و احترام
من رشته ITخوندم ولی در شاخه شبکه و امنیت (برنامه نویس نیستم)
اینطور که من براورد کردم بیشتر برنامه نویس میخوان تا شبکه کار
اگر برای NETWORK MAN هم فرصت شغلی خوب در المان هست اقدام کنم
سنم 32
ممنون

بخش سوالات کاربین

مقالات پیشنهادی